Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-16 13:33:09 följande:
Det finns olika typer av B12-tillskott producerade på olika sätt. Jag tänker fortsätta vegetabiliebaserat.
Sedan började jag i o f s som latovegetarian när jag skippade kött/fisk, men jag har inga planer på att skippa en mer vegansk linje.
Ja det är Big Business att kränga B12-kosttillskott men inget alternativ är en fullgod ersättare för blandkost.
Och är man lakto-vegetarian så har man alla behov täckta. Det räcker alltså med typ ost och smör men du har du ändå situationen att ett djur servar dig med det du behöver
Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-16 13:39:06 följande:
Jag formulerar om frågan: Tänker du att någon avsiktligt konstruerat människor för animalieätande?
Att arten som sådan överlevt betyder som jag skrivit i några andra inlägg bara att tillräckligt många blivit nog gamla att fortplanta sig och säkra sin avkommas överlevnad m.m.
Spelar det någon roll om det är Darwins Urval eller Gud Fader som skapat människan som hon är skapad? Biologiskt så ser vi ut och fungerar som vi gör oavsett - vi är skapta för blandkost.
Så vad? Alla ska av etiska skäl vara veganer och så överlever vi som individer länge nog för att fortplanta oss innan vi dör av bristsjukdomar vid 40-50 års ålder? I en sådan värld kommer ju de nyfödda inte ens att få i sig B12 via mammas mjölk så de bygger inte upp ett lager ens till att börja med ... eller?!