• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Djurvän)
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 15:31:29 följande:
    Jag kallar mig då köttätande vegan. Om det inte spelar någon roll vad man kallar saker.

Kalla dig vad du vill, men det är ju inte lika mycket poäng med det. I de ena fallet handlar det om att beskriva något man äter - och egentligen finns 4 faktorer-form/färg/konsistens/smaktyp + att de flesta vet vad köttbullar är (ja jag åt sådana innan jag blev först laktovegetarian och sedan vegan) och kan då snabbt få en bild av det.

Vegan betyder (enligt mitt språkbruk): "Person som inte konsumerar några djurprodukter alls". Laktovegetarian = "Person som inte äter kött/fisk/ägg men äter mjölkprodukter". Lakto-ovo-vegetarian = "Person som inte äter kött/fisk men däremot mjölkprodukter/ägg". Jag tycker "köttätande vegan" blir otydligare i vad som menas.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Beda) skrev 2024-12-13 16:12:17 följande:
    Håller med om att olika substitut är skräp. Jag hade nog också blivit sjuk om jag åt sånt, känns det som. Jag äter det väldigt sällan utan föredrar ordentliga råvaror som bönor, ärtor, järnrika grönsaker, mjölksyrat mm. 
    Dock måste jag säga att oavsett "skräp" eller inte så tycker jag det är väldigt gott ibland med en plantbeef på en av de stora hamburgerkedjorna. Den är delikat.Glad Så det unnar jag mig ibland i a f.
  • Anonym (Djurvän)
    RaYzLeR skrev 2024-12-13 16:32:28 följande:

Min syster är vegetarian så jag brukar äta vegetariska köttbullar och prinskorv på julafton. Men utöver det så tänker jag äta Janssons, kallrökt/gravad lax och julskinka.

Jag tycker att både vegetariskt och kött är gott. Glad

De tär i alla fall en mer nyanserad syn du uttrycker där än vissa carnivorer/blandkostare uttrycker i debatt, så det uppskattar jag. Förr var jag storkonsument av animalier o tänkte att jag är den sista i hela världen som blir vegetarian, men senare blev jag laktovegetarian och ytterligare senare i nästa steg vegan.
  • Anonym (vegetarisk)

Jag tycker inte att julmaten är särskilt spännande som vegetarian. Det är en uppoffring jag tycker är värd att göra, men eftersom det bara är jag i släkten som är vegetarian och jag inte är så särdeles intresserad av att laga mat mest till mig själv blir det inte så rolig mat. Vegetariska köttbullar ersätter köttet, julskinkan bryr jag mig inte om att ersätta för alternativen jag smakat har varit så äckliga. I stället brukar jag göra någon god västerbottenpaj och lite sånt. Tur man inte är vegan...

• Anonym (Veg)
    Anonym (vegetarisk) skrev 2024-12-14 12:30:19 följande:

Jag tycker inte att julmaten är särskilt spännande som vegetarian. Det är en uppoffring jag tycker är värd att göra, men eftersom det bara är jag i släkten som är vegetarian och jag inte är så särdeles intresserad av att laga mat mest till mig själv blir det inte så rolig mat. Vegetariska köttbullar ersätter köttet, julskinkan bryr jag mig inte om att ersätta för alternativen jag smakat har varit så äckliga. I stället brukar jag göra någon god västerbottenpaj och lite sånt. Tur man inte är vegan...

Varför bara ersätta med ett sämre alternativ? Gör en helt annan rätt istället. Vegetariska köttbullar är sällan gott. Jag har en del recept om du vill ha
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (vegetarisk) skrev 2024-12-14 12:30:19 följande:

Jag har kört med vegansk "julskinka"  på rökt tofu, tex alspånsrökt med en röra med senap, socker, vegansk "grädde"o  ströbröd utbredd runt tofun,- klar på 20 minuter. Jag tyckte det var gott o recept finns på nätet.. (Även vegansk rödbetssallad finns förresten. En hel del finns. Glad)
  • Anonym (vegetarisk)
    Anonym (Veg) skrev 2024-12-14 12:39:38 följande:
    Varför bara ersätta med ett sämre alternativ? Gör en helt annan rätt istället. Vegetariska köttbullar är sällan gott. Jag har en del recept om du vill ha
    För att det är lätt och för att jag inte orkar laga flera olika rätter själv. Det är som sagt bara jag som vill äta vegetariskt, så om jag ska ha flera olika vegetariska rätter får jag ju göra dem själv vilket jag alltså inte vill lägga tid och energi på.
  • Anonym (vegetarisk)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-14 12:44:10 följande:
    Jag har kört med vegansk "julskinka"  på rökt tofu, tex alspånsrökt med en röra med senap, socker, vegansk "grädde"o  ströbröd utbredd runt tofun,- klar på 20 minuter. Jag tyckte det var gott o recept finns på nätet.. (Även vegansk rödbetssallad finns förresten. En hel del finns. Glad)
    Tack, men jag har smakat något sådant någon gång och tyckte inte det passade för mig. :) Rödbetssallad kan jag äta så det är ju bra!
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-14 11:30:05 följande:
    Dock vet jag inte vad du äter nu. Sedan måste man ju ersätta animalier om man går från blandkost till antingen vegetarisk eller vegansk kost. Kanske missade du något där. Om du åt vad du åter idag minus animalier och inte plus något
    Har sagt det flera gånger nu - jag missade hemjärn och tillräckligt med vitamin B12 under min tid som vegetarian. 

Hemjärn tas upp av kroppen på ett mycket mer effektivt sätt än vegetabiliska dito och hemjärn finns bara i kött, inälvsmat och blod. Jag dricker renblod några dagar i månaden numera för att hålla järndepåerna på en optimal nivå. Detta mår jag bra av då blod är nyttigt, till skillnad från meningslösa blutsafter. 

B12 finns förvisso i ägg och mejerier, vilket jag åt en hel del av som vegetarian men tydligen inte tillräckligt då jag ändå hade brist. Det finns också en gräns för hur mycket man kan stoppa i sig i mjölk och äggprodukter innan ens egen kolesterolhalt skjuter i höjden. Äter hellre mer av vitfisk och kycklingbröst isåfall. Mer magert och bra.
  • Mentat

Det är ju juletid så det är väl inte förvånande att diverse religioner missionerar?

Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet