Inlägg från: Anonym (Veg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Veg)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Anonym (vegetarisk) skrev 2024-12-14 12:30:19 följande:

Jag tycker inte att julmaten är särskilt spännande som vegetarian. Det är en uppoffring jag tycker är värd att göra, men eftersom det bara är jag i släkten som är vegetarian och jag inte är så särdeles intresserad av att laga mat mest till mig själv blir det inte så rolig mat. Vegetariska köttbullar ersätter köttet, julskinkan bryr jag mig inte om att ersätta för alternativen jag smakat har varit så äckliga. I stället brukar jag göra någon god västerbottenpaj och lite sånt. Tur man inte är vegan...

Varför bara ersätta med ett sämre alternativ? Gör en helt annan rätt istället. Vegetariska köttbullar är sällan gott. Jag har en del recept om du vill ha
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-17 16:50:01 följande:
    Du är alltså emot djuruåpfödning även om det sker på ett sätt där djuren faktiskt har det bra innan det blir ull och kött, ägg och mjölk? Det är alltså bättre för som djuren att dom aldrig föds alls? Inte ens om de faktiskt har bra liv ? 

Jag är också Djurvän. Man kan vara det fast man äter kött. Men behöver inte vara vegan för att slänga med den titeln. 

Vi har läst om och om igen nu om hur du blev vegan och vi förstår  jag respekterar det till 100% med mig behöver du inte argumentera mer om hur du kom dit du är nu. 

Mina inlägg är inte aggressiva. Jag va själv vegetarian ett tag men det blev inte hållbart för mig. 
    Om man vänder på frågan. Tycker du att det är rätt att föda upp djur enbart för slakt och inte låta dem leva färdigt sina liv? Vissa ungkalvar slaktas och hinner inte leva särskilt länge. Är det etiskt och moraliskt rätt?
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-20 10:57:17 följande:
    Vilka proteinkällor finns det som skulle fungera för mig då?
    Du får jättegärna namnge dem, kan vara värt att kolla upp om jag har missat något. 

Men jag vidhåller att det måste vara upp till var och en vilken kost man vill hålla sig till. 
    Att vara vegetarian innebär ju att du inte äter kött, fisk och fågel. Så du kan få i dig de flesta näringsämnen ifrån andra livsmedel och ta tillskott av vitamin b12 som finns i nötkött.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (wienerschnitzel) skrev 2025-01-21 12:33:37 följande:
    Ja det säljs sådana jag. Det är stora pengar i det. Men de är fortfarande inte fullvärdiga ersättare för animaliskt B12
    Det är dem visst
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-17 16:50:01 följande:
    Du är alltså emot djuruåpfödning även om det sker på ett sätt där djuren faktiskt har det bra innan det blir ull och kött, ägg och mjölk? Det är alltså bättre för som djuren att dom aldrig föds alls? Inte ens om de faktiskt har bra liv ? 

Jag är också Djurvän. Man kan vara det fast man äter kött. Men behöver inte vara vegan för att slänga med den titeln. 

Vi har läst om och om igen nu om hur du blev vegan och vi förstår  jag respekterar det till 100% med mig behöver du inte argumentera mer om hur du kom dit du är nu. 

Mina inlägg är inte aggressiva. Jag va själv vegetarian ett tag men det blev inte hållbart för mig. 
    Varför svarade du inte på min fråga?
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet