Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Det är ju juletid så det är väl inte förvånande att diverse religioner missionerar?

• Mentat
    Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-21 21:48:44 följande:
    Har sagt det flera gånger nu - jag missade hemjärn och tillräckligt med vitamin B12 under min tid som vegetarian. 

Hemjärn tas upp av kroppen på ett mycket mer effektivt sätt än vegetabiliska dito och hemjärn finns bara i kött, inälvsmat och blod. Jag dricker renblod några dagar i månaden numera för att hålla järndepåerna på en optimal nivå. Detta mår jag bra av då blod är nyttigt, till skillnad från meningslösa blutsafter. 

B12 finns förvisso i ägg och mejerier, vilket jag åt en hel del av som vegetarian men tydligen inte tillräckligt då jag ändå hade brist. Det finns också en gräns för hur mycket man kan stoppa i sig i mjölk och äggprodukter innan ens egen kolesterolhalt skjuter i höjden. Äter hellre mer av vitfisk och kycklingbröst isåfall. Mer magert och bra.
    Just B12 (och en hel del andra B-vitaminer) kan man som vegetarian och t.o.m. vegan få i sig gen om att lära sig äta Marmite, t.ex. som smörgåspålägg.

Det är dock inte alla som gillar smaken.... Skrattande
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet