• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Du so mo)
    Anonym (Manet) skrev 2024-12-12 15:02:25 följande:
    Jag förstår dig! 

Tycker att köttindustrin i sig är väldigt grym. Därför äter jag vilt hellre för då är det människor som lägger ned tid på att jaga och använda lite strategi istället för att pumpa in djur på löpande band. Det låter inte som bra jägare att rulla in djur på ett slakteri. 

Bara för att det är naturligt för oss att äta kött betyder det inte att vi behöver begå folkmord på djur på stora industrier. Även om jag är en del av den processen vilket jag jobbar för att bli bättre på att se andra alternativ.
    Såg precis du är vad du äter på Netflix. de ställde tvillingpar mot varandra (där den ena fick äta vegansk och den andra carnivore diet). Köttindustrin är ganska hemsk. Allt från laxodlingar till gris och nöt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Du so mo) skrev 2024-12-12 14:48:25 följande:

Tipsar om vegetarisk Jansson. Blir jättegod med soltorkade tomater och oliver, då får man den där lite syrliga umamismaken också. 

Da är det väl ingen Jansson? Det kallas väl potatisgratäng?
  • Anonym (Du so mo)
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:46:37 följande:
    Da är det väl ingen Jansson? Det kallas väl potatisgratäng?
    Så sarkastisk. Hur tror du vegetarisk variant på Jansson ser ut?
  • Anonym (Beda)
    Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-12 14:24:04 följande:

Har redan mött de negativa konsekvenserna av ett långt liv som vegetarian och tänker aldrig återgå till den livsstilen mer, ännu mindre till veganism. 

Vad hände?

(Jag har själv varit vegetarian i 25-30 år ungefär och har inte märkt något dåligt, än i alla fall.)

• Tow2Mater
    Anonym (Du so mo) skrev 2024-12-12 19:54:47 följande:
    Så sarkastisk. Hur tror du vegetarisk variant på Jansson ser ut?
    Finns inte. Precis som vegetariska köttbullar inte finns.
  • Anonym (Du so mo)
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:55:52 följande:
    Du verkar lättstött.
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:55:52 följande:
    Sant, det heter inte köttbullar då
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Beda) skrev 2024-12-12 19:55:04 följande:

Vad hände?

(Jag har själv varit vegetarian i 25-30 år ungefär och har inte märkt något dåligt, än i alla fall.)

Depression, anemi och vitamin B12-brist hände efter 17 långa år av vegkost som man dessutom aldrig blev mätt på heller. Kraftigt håravfall och kala fläckar i skallen som tog flera månader att växa ut, efter att jag bestämde mig för att återgå till den kost min kropp behöver för att kunna uppta rätt näring. 

Behöver hemjärn och animaliskt B12 för att fungera optimalt, inte undermåliga syntetiska vegtillskott som blutsaft eller Vegetariana. Fullkomligt meningslöst skräp som inte hade noll effekt på ens egen hälsa.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2024-12-12 14:24:04 följande:

Ja, det är väl sorgligt varje gång man går ut på skogspromenad också, med tanke på alla smådjur man oundvikligen kommer att trampa på och ha ihjäl på sin väg, vilket de flesta är fullt medvetna om, så även djurvänliga människor. 

Själv kommer jag att fortsätta göra det som min kropp och hälsa bevisligen mår bäst av - äta varierat och allsidigt, som den sanna omnivor jag föddes till.

Har redan mött de negativa konsekvenserna av ett långt liv som vegetarian och tänker aldrig återgå till den livsstilen mer, ännu mindre till veganism. 

Jag har inte sagt att jag kan leva helt utan att orsaka dödande (både direkt och indirekt), men de djuren du nämner är inte hjälpta av att jag går tillbaka till blandkost. Åtminstone är jag glad att inte längre avsiktligt efterfråga uppfödning och dödande av djur för min direkta konsumtion, 

Jag kan tänka mig att du -eller den person du menar . inte hade en optimalt upplagd kost, byggd på god kunskap i näringslära. För min personliga del hade jag härom året värden som en 20-åring enligt sköterskan på kliniken, och jag är ganska så gammal.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Du so mo) skrev 2024-12-12 14:48:25 följande:

Tipsar om vegetarisk Jansson. Blir jättegod med soltorkade tomater och oliver, då får man den där lite syrliga umamismaken också. 

Ja, det kan jag ev testa. Glad
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet