Anonym (Mamonym) skrev 2025-02-06 01:35:06 följande:
Jo, det gör du genom att starta denna tråd och uppmana folk till att äta veganskt och ändra sina redan sunda vanor till den blodfattiga diet som veganism innebär. Den etiska aspekten stärker bara det hela om att du ämnar predika för folk om den "rätta" vägen att gå. Sluta med detta.
Jag har bara upprepat det som näringsexperter redan konstaterat - att animaliskt hemjärn är den främsta källan till järn och tas upp mycket mer effektivt än de vegetabiliska varianterna. Något jag själv och många med mig är ett levande bevis på. Du propagerar och uppmanar din livsstil och då får du också räkna med att vi allätare försvarar vår egen sådan.
Bryr mig inte ett jävla skit om den saken heller. Jag svär tammefan så mycket jag vill. Passar det inte fine herrn så avslutar jag gärna samtalet här och nu. Vi kommer ingenstans ändå så vore glad om du slutade svara. Du kommer aldrig att övertala mig till veganism i vilket fall.
Nej, jag påpekade sanningen - att även du bidrar till att kor lever i fångenskap och blir utnyttjade för sin mjölk så länge som du tar emot mjölkchoklad av andra människor. Spelar ingen roll hur sällan det sker. Du är en del av den livsstil du talar emot. Sen skiter jag fullständigt i om du slutar eller inte slutar med chokladätandet. Påpekar bara hyckleriet som sagt.
Nu ska jag gå och dricka ett stort glas obehandlad komjölk. Stärker skelettet bra och ger fin hy, mjuka tarmrörelser och god återfuktning. Mjölk är livet.
Nej-eftersom det är 100% frivilligt att läsa mina ord.
Anser du att det skall vara förbjudet att helt lugnt skriva att man tycker att det finns positiva sidor med vegetabiliebaserade livsmedel och att man har medkänsla med andra levande och kännande icke mänskliga varelser i den här världen, och till och med så att man gläds åt om dödade av land och vattendjur kan minimeras?
Exakt vad skall man då få diskutera? Är inte en debattsight till för att olika åsikter skall brytas mot varandra.
Du uttrycker det (man kan i all fall lätt få den uppfattningen-kanske har jag fel) som att alla veganer skulle ha järnbrist. Jag säger att det finns både män och kvinnor som äter vegetabilier som inte har någon järnbrist. Det är möjligt att leva så att den bristen inte finns där. Sedan finns ju också vegetarisk kost som inte är vegansk.
Jag lägger absolut ned diskussionen om svordomar men fortsätter själv avstå de orden. Syftet är inte att övertala just dig att bli vegan, utan syftet är att bla att tala ur djurens perspektiv och tala för att det finns en del positiva saker med vegetabiliebaserade livsmedel. Jag tror inte att jag övertalar just dig, men vill bidra till det allmänna diskussionsklimatet.
Eftersom jag nu har slutat med den färjetraditionen gör jag det inte. Men även när jag åt ett par gram mjölkchoklad på färjan till Danmark en gång/ år så gjorde ett par gram varken till eller från djurrätts-situationen i stort, så jag tycker inte det var hyckleri. Ett par gram gör ingen skillnad över huvud taget, men nu är det slut på de par grammen också, och eftersom det inte blev någon resa 2024 är det ett och ett halvt år sedan sist nu.
Bra att du påpekade det. Jag tackar för det och skall vara rel noggrann med vad jag får i mig i kroppen.