• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Herr) skrev 2025-01-20 15:32:59 följande:
    kan inte du ge mig bra förslag på vegetabiliebaserade proteinkällor
    Några exempel : Sojaprodukter (tofu/sojabönor t ex), Svarta bönor, linser (röda,gröna, svarta), quinoa, chiafrön, olika quornprodukter, olika sorters nötter (tex cashew, valnötter jordnötter-som en del inte räknar till nötter dock)och frön (tex solrosfrön), kikärtor, bovete, hampafrön, mandel, couscous, brysselkål etc
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (wienerschnitzel) skrev 2025-01-21 06:33:01 följande:
    Det handlar inte om tro utan om biologi.

Det är definitionen av blandkost, allätare, omnivor. Att man äter produkter från både växt- och djurriket. Du behöver inte äta kött för att vara "allätare". Det räcker med sådant som mejeriprodukter och ägg. 

Och som laktovegetarian åt du blandkost och byggde upp dina depåer av exempelvis B12.
    Ja, men jag kan också nu som vegan ta B-12-tillskott.
  • Anonym (wienerschnitzel)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-21 12:29:40 följande:
    Ja, men jag kan också nu som vegan ta B-12-tillskott.
    Ja det säljs sådana jag. Det är stora pengar i det. Men de är fortfarande inte fullvärdiga ersättare för animaliskt B12
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-21 12:22:16 följande:

Det finns även mycket annat. Vad gäller just svamp så äter jag själv då och då - men inte speciellt ofta - veganskt quorn, byggt på en proteinrik svamp, men jag har inte sagt att man "alltid skall äta svamp". Men det finns mycket annat än det jag nämnde också :Det var bara exempel.

Ja, en del har vissa tarmproblem och andra svårigheter, och jag säger inte så mycket om just dig individuellt, men rent allmänt - i stora drag i samhället - ser jag det fortfarande som något positivt om goda vegetabiliska rätter med tiden blir allt populärare, och om detta i sin tur gör att animalieproduktion av olika slag/ dödandet av land- och vattendjur kan minska betydligt.

Det håller jag fast vid.

Jag vet vad qourn är och hur det framställs. Nope, äter inte det. 
    Dessutom smakar det hemskt. 
  • Anonym (Herr)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-21 12:28:27 följande:
    Några exempel : Sojaprodukter (tofu/sojabönor t ex), Svarta bönor, linser (röda,gröna, svarta), quinoa, chiafrön, olika quornprodukter, olika sorters nötter (tex cashew, valnötter jordnötter-som en del inte räknar till nötter dock)och frön (tex solrosfrön), kikärtor, bovete, hampafrön, mandel, couscous, brysselkål etc
    Problemet med dessa är att jag skulle inte kunna få i med tillräckligt med proteiner i min kost utan att kraftigt överstiga till och med spränga nivåerna på både fett, kolhydrat och kalori.

Tittar man på vad quorn innehåller så vattnas det inte direkt i munnen.
    Lite kul när jag kollade på quorn vegan korv så innehåller den palmolja (det vet vi alla vad det gör) och nej det är inte kul bara tragiskt faktiskt, här slår sig alla veganer, vegetarianer m.m. för bröstet att dom minsann räddar djur och natur men dom skövlar världen regnskogar för palmolja till deras korvar.

Havregryn innehåller mer protein än vissa av dessa, jag har aldrig hör någon säga att man ska äta det för att tillgodo se sitt protein genom havregryn.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (wienerschnitzel) skrev 2025-01-21 12:33:37 följande:
    Ja det säljs sådana jag. Det är stora pengar i det. Men de är fortfarande inte fullvärdiga ersättare för animaliskt B12
    Det är dem visst
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (wienerschnitzel) skrev 2025-01-21 12:33:37 följande:
    Jag håller inte med om det :Det finns som sagt olika, om jag förstått rätt gjorda på olika sätt, och jag personligen tänker fortsätta att ta. Där böjer jag mig inte.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-21 13:20:58 följande:
    Jag vet vad qourn är och hur det framställs. Nope, äter inte det. 
    Dessutom smakar det hemskt. 
    Det finns i o f s olika typer av quornsaker, men jag talar inte så mycket om just dig personligen, utan mera allmänt, i stora drag.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Herr) skrev 2025-01-21 13:42:30 följande:
    Problemet med dessa är att jag skulle inte kunna få i med tillräckligt med proteiner i min kost utan att kraftigt överstiga till och med spränga nivåerna på både fett, kolhydrat och kalori.

Tittar man på vad quorn innehåller så vattnas det inte direkt i munnen.
    Lite kul när jag kollade på quorn vegan korv så innehåller den palmolja (det vet vi alla vad det gör) och nej det är inte kul bara tragiskt faktiskt, här slår sig alla veganer, vegetarianer m.m. för bröstet att dom minsann räddar djur och natur men dom skövlar världen regnskogar för palmolja till deras korvar.

Havregryn innehåller mer protein än vissa av dessa, jag har aldrig hör någon säga att man ska äta det för att tillgodo se sitt protein genom havregryn.

1) Påstår du att alla vi som är antingen vegetarianer eller, som jag, veganer äter alldeles för mycket fett, kolhydrater och energi ? Är det i så fall inte alldeles för generaliserande?

2) Nu äter jag inte så ofta quorn. Det var bara ett enda av exemplen. Jag strävar efter att äta varierat.

3) Palmolja? Varför skulle jag äta en massa korvar med palmolja. Det finns väldigt många saker man kan variera sin kost med, och man kan laga mat från grunden.

4) Sedan finns väl i o f s olika palmodlingar på olika mark också. MAn kan inte generalisera, men om du tror att jag äter en massa korvar med palmolja för att jag är vegan så tror jag du tar fel.

5) Nej. Jag slår mig inte för bröstet och jag är inte "miljönisse" ö h t. Jag är djurrättsvegan, inte miljövegan. Jag är, om jag får uttrycka med två egna ord  "högervegan"- och inte "vänstervegan".

6) Det handlar inte bara om den absoluta mängden protein rent generellt utan också om så kallat högvärdigt och lågvärdigt protein - dvs vilken aminosyrasammansättning det är.

• Anonym (Veg)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-17 16:50:01 följande:
    Du är alltså emot djuruåpfödning även om det sker på ett sätt där djuren faktiskt har det bra innan det blir ull och kött, ägg och mjölk? Det är alltså bättre för som djuren att dom aldrig föds alls? Inte ens om de faktiskt har bra liv ? 

Jag är också Djurvän. Man kan vara det fast man äter kött. Men behöver inte vara vegan för att slänga med den titeln. 

Vi har läst om och om igen nu om hur du blev vegan och vi förstår  jag respekterar det till 100% med mig behöver du inte argumentera mer om hur du kom dit du är nu. 

Mina inlägg är inte aggressiva. Jag va själv vegetarian ett tag men det blev inte hållbart för mig. 
    Varför svarade du inte på min fråga?
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet