Inlägg från: Anonym (Herr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Herr)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-20 13:44:53 följande:

Jag har lite över 25% med mig i startinlägget. Det är kanske ändå rätt så BRA med tanke på genomsnittshållningen i svensk befolkning som helhet just idag.Glad

kan inte du ge mig bra förslag på vegetabiliebaserade proteinkällor
  • Anonym (Herr)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-21 12:28:27 följande:
    Några exempel : Sojaprodukter (tofu/sojabönor t ex), Svarta bönor, linser (röda,gröna, svarta), quinoa, chiafrön, olika quornprodukter, olika sorters nötter (tex cashew, valnötter jordnötter-som en del inte räknar till nötter dock)och frön (tex solrosfrön), kikärtor, bovete, hampafrön, mandel, couscous, brysselkål etc
    Problemet med dessa är att jag skulle inte kunna få i med tillräckligt med proteiner i min kost utan att kraftigt överstiga till och med spränga nivåerna på både fett, kolhydrat och kalori.

Tittar man på vad quorn innehåller så vattnas det inte direkt i munnen.
    Lite kul när jag kollade på quorn vegan korv så innehåller den palmolja (det vet vi alla vad det gör) och nej det är inte kul bara tragiskt faktiskt, här slår sig alla veganer, vegetarianer m.m. för bröstet att dom minsann räddar djur och natur men dom skövlar världen regnskogar för palmolja till deras korvar.

Havregryn innehåller mer protein än vissa av dessa, jag har aldrig hör någon säga att man ska äta det för att tillgodo se sitt protein genom havregryn.
  • Anonym (Herr)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-21 14:43:55 följande:

1) Påstår du att alla vi som är antingen vegetarianer eller, som jag, veganer äter alldeles för mycket fett, kolhydrater och energi ? Är det i så fall inte alldeles för generaliserande?

2) Nu äter jag inte så ofta quorn. Det var bara ett enda av exemplen. Jag strävar efter att äta varierat.

3) Palmolja? Varför skulle jag äta en massa korvar med palmolja. Det finns väldigt många saker man kan variera sin kost med, och man kan laga mat från grunden.

4) Sedan finns väl i o f s olika palmodlingar på olika mark också. MAn kan inte generalisera, men om du tror att jag äter en massa korvar med palmolja för att jag är vegan så tror jag du tar fel.

5) Nej. Jag slår mig inte för bröstet och jag är inte "miljönisse" ö h t. Jag är djurrättsvegan, inte miljövegan. Jag är, om jag får uttrycka med två egna ord  "högervegan"- och inte "vänstervegan".

6) Det handlar inte bara om den absoluta mängden protein rent generellt utan också om så kallat högvärdigt och lågvärdigt protein - dvs vilken aminosyrasammansättning det är.

1) Du får ta på dig läsglasögonen jag skriver ju, att jag inte hade så inget påstående att varken du eller någon annan eller generaliserande äter för mycket av något för det vet jag inte, för jag är varken med dig eller någon annan i mataffären eller i köket.

2) jo varierat är ju det bästa, men quorn är en riktig skit produkt (som mycket annat också) för både miljö, djur och kroppen.

3) vet du inte vad palmolja är? Palmolja - Världsnaturfonden WWF Palmolja ? allt du behöver veta - Naturskyddsföreningen
    har inte påstått att du äter massor med korvar men du hänvisade till varumärket quorn som har det i sitt sortiment och använder det i flertalet produkter som dem tillverkar.

4) finns det säkert på samma sätt som dem som tar hand om sina djur fiskar hållbart också, det går inte att generalisera det häller.

5) det en del djur lever i regnskogen i Amazona som råkar illa ut pga skövling för ny odlingsbar mark

6) nej absolut men alla animaliska proteinkällor som kött, fisk, fågel, ägg, mjölk och ost innehåller alla essentiella aminosyror och är högvärdigt. det finns inga vegetabiliska som innehåller alla aminosyror så alla är låg värdiga. 

Så slutsatsen blir att om JAG ska få i mig 180 protein per dag 
    räcker det med jag behöver äta ca 550g stekt kyckling bröstfilé jag får då alla essentiella aminosyror.

Jag skulle inte säga att en produkt som innehåller 2-4 gånger så mycket kolhydrater än protein en proteinkälla utan mer kolhydratkälla. 
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet