Inlägg från: Anonym (Aldrig vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aldrig vegan)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Det finns en studie om vöxter där man har undersökt om grönsaker märker/förstår om de håller på att bli uppätna. Och gissa vad? En grönsak verkar uppfatta att den håller på att bli mat. 
    Jag har inte läst hela studien än men om det stämmer då känner växter och då är de lina levande som kossan som veganer vägrar att äta för att man anser sig vara en djurvän. Om grönsaker känner då lever de men anses mindre värda än djur?

• Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Kretslopp) skrev 2025-01-11 17:11:08 följande:
    Det går åt färre växter om man äter dem direkt än om man låter dem passera genom djur för att sedan äta djuren. Det är alltså färre växter och djur som behöver lida om man äter växterna direkt.
    Jag kommer inte att sluta äta kött för det. 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Kretslopp) skrev 2025-01-11 23:02:38 följande:
    Och? Mitt svar handlade inte om vad du äter, utan om växters (och djurs) lidande och studien du själv tog upp. Ditt argument för att äta djur för att växter ska slippa lida stämmer helt enkelt inte, eftersom djur äter växter.
    Djur äter djur också.....
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:09:32 följande:
    Faktum kvarstår att det går åt en massa växter för att föda upp djur.
    Det går åt en massa skit som soja och majs att fodra kor. Det är inte deras artegna föda. De ska äta gräs! Och lycka till att som människa äta gräs. 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-13 13:13:40 följande:

Ja, och rovdjur har inget val. Däremot har vi val inte de har, Och det går som sagt åt massor av växter till att föda upp djur så vill du värna växter tycker jag vego är bra,

När jag var 15-20 tänkte jag att jag aldrig skulle bli vegetarian, men senare blev jag det. Då tänkte jag att  vegan var för radikalt - men sedan blev jag  det också.Glad

Men jag var själv väldigt anti-vego, och ens torkonsument av anoimalier - till och med frossare.

Kor tvingas att äta mat de inte ska äta, soja och majs. De ska äta gräs!
    Så hade kor fått äta det de ska äta hade det inte varit ett problem. Dock blir inte kor lika tjocka och goa om de enbart äter gräs. 

Jag kommer inte att bli vegan eller vegetarian pga min hälsa. Jag tåler inte de alternativa proteinkällorna. En anledning är mängden lektiner i blajväxter. Jag kan inte äta spannmål heller. 
    Jag hade inte slutat äta kött även om jag hade haft möjligheten till det för jag vet vad en människo kropp behöver. Jag som kvinna är inte intresserad av att få järnbrist eller b12 brist. Och jag har inga planer på att ta kosttillskott för då äter jag inte artegen föda. 

• Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:36:16 följande:
    Exakt var har jag sagt att jag skall äta gräs?  Det där var väl ett slag i luften?
    Du har skrivit att djur äter växter. Hur ska jag veta att du inte vet vad kor äter? Eller bör äta. Så nej, det är inte ett slag i luften. 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:38:32 följande:

Exakt vad skulle jag lida brist på? Jag hade bra värden vid en koll för ca ett år sedan.

Exakt  vad menar du med designad till allätare? arr någon suttit vid ett ritbord och planerat just den saken? Man kan avgöra som individ vad man har till föda.

Hur länge har du ätit veganskt? 
    Järn värdet lär bli det första att synas när det sjunker men för B12 kan det ta ÅR innan det brakar åt helvete. 
    Det finns de som blir så dåliga av b-12 brist att de blir sjukskrivna för att de inte klarar av att arbeta. Och att återhämta sig från b-12 brist kan ta lång tid. 

Om du tar kosttillskott för att inte få brist på bland annat b-12 och järn då äter du inte den mat som våra kroppar är skapade för att äta. 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-14 11:42:42 följande:

Varför över huvud taget föda upp nötkreatur?

Det finns många vegetabiliebaserade proteinkällor. Är du säker på att det gäller för alla dessa?

Jag hade bra värden för olika parametrar vid en koll för inte så länge sedan, även för Hb. Vad är det för fel på tillskott av B12? Eller med andra ord: Varför skall allt vara det du kallar "arteget"? Rent konkret varför det? Sedan började jag  i o f s som laktovegetarian och då tog jag inte B12, men började med det sedan jag blev vegan.

Rent konkret: för att vi ska kunna ha ett bra immunförsvar och leva ett friskt liv.

Spannmål, framför allt vete då det är mest modifierat, ger oss inflammationer i kroppen som i slutändan leder till läckande tarm. Vi har ätit spannmål en kort tid under vår utveckling och kroppen kan inte hantera det fullt ut. Men människokroppen är så otroligt fantastisk att den kämpar in i det sista. 
    Andra livsmedel som ställer till med mycket bekymmer för oss är ultraprocessade, mejerier från ko, växtbaserade oljor då de innehåller otroligt mycket omega 6 (raps har en mindre dålig balans mellan omega 6 och 3 men inte bra nog. Olivolja är bättre), socker.

Sen har vi lektiner som i för stor mängd också är skadliga för oss. Det är en anledning till att vi ska äta närproducerat så att frukt och grönt inte har plockats i omoget tillstånd och fraktats till närmaste butik. Då har frukten/grönsaken inte mognat som den ska och lektin halten är fortfarande hög. 

Jag skulle kunna fortsätta i en evighet men jag har roligare saker för mig. 

Och btw, ett hb värde säger absolut inget om du har järnbrist eller inte. Man ska ta ferritin värdet. När man får järnbrist då sjunker ferritinet först. När hb värdet väl börjar sjunka har man gått med järnbrist ett tag. 
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-15 12:21:51 följande:

Vegetarian sedan ca 26 år, Sedan fasade jag gradvis ut mejeriprodukter. I runda tal var jag igång med det för ungefärligen 10 år sedan. Jag har tagit tillskott just vad gäller B12.

Vad menar du med "skapade för att äta"? menar du i s f att någon suttit vid ett ritbord och bestämt att man inte ska äta kosttillskott?

Jag anser att man ska äta den mat som man är skapad för att äta och äter man en kost som gör att man får ta kosttillskott för att kompensera bortfall av viss näring då äter man fel typ av mat.

Du har valt din väg och jag väljer min
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-15 13:13:24 följande:

Exakt vad menar du med ordet "skapad"?

Exakt varför skulle det vara fel att äta något som du inte kallar att man är "skapad till att äta"-vad du nu menar med det.

Hur människokroppen är uppbyggd, hur våra tarmar fungerar osv osv osv. Vad trodde du att jah menade? Att vi är printade i en 3d printer?
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-15 13:27:42 följande:

Eftersom jag i stora drag förespråkar veganskt  mer än vegetariskt förespråkar jag inte mejeriprodukter, (Jag säger dock inte generellt att veganskt är bäst för alla individuellt).

Påstår du att alla veganer har dålig hälsa? Förnekar du att veganer KAN må bra?

Jag tyckte mig märka bättre blodflöde i samband med att jag blev vegan och jag vill INTE gå tillbaka.

Sedan skrev jag startinlägget, inte alls om hälsofrågor, utan utifrån deras perspektiv som får betala det yttersta priset för animalierna - nämligen djuren som dödas pga kött-/mjölk-/ägg-produktion och fiske med mera.

Bättre blodflöde?
    Hur märkte du det?
  • Anonym (Aldrig vegan)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-17 13:49:27 följande:

På punkt 1 missförstod du mig. Jag har inte ambitionen att ensam med mitt startinlägg omvända någon. DÄREMOT var det så att när jag själv blev omvänd så var det resultatet av att jag tagit del av många människors  argument och berättelser. Dvs principen "droppen urholkar stenen"- och ibland blir det så¨- tex i mitt  eget fall.

Jag var faktiskt en av dem som tänkte "ungefär att jag är själv den siste i hela världen som blir vegetarian".

Jag tycker inte heller det är  ett huvudämne, men jag ville ändå kort säga en tanke om ords betydelse.

Jag är emot även uppfödning av djur som, som du uttrycker det, "lever ett bra liv". Slutet är ju ändå det samma. De dödas. Jag är för en successiv nedfasning och utfasning av uppfödning av djur och fiske.

Anser du att man ALDRIG NÅGONSIN skall SÄGA ETT  ENDA ORD, om man känner  starkt att detta massdödande av landdjur och vattendjur är fel/tragiskt och att en annan väg skulle finnas? Mitt hjärta gråter över miljarder landjur och biljoner vattendjur, deras död och deras lidande.

Jag vet ju hur det var när jag själv omvändes. Jag påverkades av andra. Det går alltså att påverkas i en riktning åt mer vegetabiliebaserat. Det är inte omöjligt. Jag var ju själv en så inbiten animaliekonsument. Jag  säger inte att alla kommer att gå min väg, och jag vet att en del irriteras, MEN jag som tidigare, när jag åt animalier (och inte bara åt utan åt MASSOR av dem-var storkonsument -ja till och med en frossare) trodde att jag var djurvän ser idag tillbaka på mitt dåvarande jag som att jag var inkonsekvent, och jag kallar inte mitt dåvarande jag för en sann djurvän

Lika myckwt som du är vegan är jag det inte och kommer så förbli.
    Jag tåler inga baöjväxter eller spannmål. Min protein källa är kött, ägg och fisk. 
    Majeriprodukter från ko är uteslutet men från get och får fungerar det bra.
    Jag kan inte heller inta några växtbaserade oljorr utan att förstöra mitt immunförsvar.
    Jag har varit svårt sjuk pga att vården total ignorerade mina symtom och skickad hem mig med alvedon. Jag ficl vända mig till en privat läkare för att få hjälp.
    Tror du att jag frivilligt skulle gå tillbaka till ett liv med smärtor som gjirde mig sängliggande? Eller att jag tappade hår, hade sköra naglar,inga ögonnbryn kvar, magsmärtor som var så kraftiga att jag spydde pga dem?
    Jag hade massor av symtom,  mycket mer än vad jag skrivit här. Hälften försvann när jag slutade äta spannmål och baljväxter!

Jag tycker att människor som du inte tänker längre än näsan räcker är farliga. Det finns gott om människor som, utöver den fria viljan, fortsätter äta kött. Så nej, vi ska inte fasa ut djurhållningen. Däremot ska den göras bättre! Mer gräsbeteskor istället för kor som matas med sojaoch majs t.ex. 
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet