Inlägg från: Raggartjejen |Visa alla inlägg
  • Raggartjejen

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-12 14:14:31 följande:
    Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

Jag är vegetarian men jag tycker att  alla får äta vad man vill.
    Men säger man det till en köttätare blir man nästan halshuggen för enligt köttätare så är vegetarianer dumma i huvudet. 
  • Raggartjejen
    Anonym (Manet) skrev 2024-12-12 14:42:52 följande:
    Det tycker inte jag. Jag tycker alla får äta vad dom vill likt som dig. Men har stött på veganer på t.ex arbetsplatser som blivit arg på mig och sett ned på mig för att jag äter kött ibland.
    Jag tycker att det ska gälla åt båda hållen att man går äta vad man vill. 
    Tyvärr har jag fått idiotiska kommentarer från en dryg köttätare  - " det är väl självklart att vi måste döda djur för att äta eftersom dom förökar sig, det borde väl t.o.m en idiot som du förstå!"
  • Raggartjejen
    Anonym (Du so mo) skrev 2024-12-12 14:48:25 följande:

Tipsar om vegetarisk Jansson. Blir jättegod med soltorkade tomater och oliver, då får man den där lite syrliga umamismaken också. 

Jag instämmer med att vegetarisk Jansson är jättegott.
    Men vi har syltlök ist för oliver och soltorkade tomater.
  • Raggartjejen
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:46:37 följande:
    Da är det väl ingen Jansson? Det kallas väl potatisgratäng?
    Googla så får du se att det finns flera recept på vegetarisk Jansson,  alltså INTE potatisgratäng!!
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:55:52 följande:
    Finns inte. Precis som vegetariska köttbullar inte finns.

Det är inte kött i det vegetariska, det är quorn. 
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet