Inlägg från: Anonym (Mamonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamonym)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Ja, det är väl sorgligt varje gång man går ut på skogspromenad också, med tanke på alla smådjur man oundvikligen kommer att trampa på och ha ihjäl på sin väg, vilket de flesta är fullt medvetna om, så även djurvänliga människor. 

Själv kommer jag att fortsätta göra det som min kropp och hälsa bevisligen mår bäst av - äta varierat och allsidigt, som den sanna omnivor jag föddes till.

Har redan mött de negativa konsekvenserna av ett långt liv som vegetarian och tänker aldrig återgå till den livsstilen mer, ännu mindre till veganism. 

• Anonym (Mamonym)
    Anonym (Beda) skrev 2024-12-12 19:55:04 följande:

Vad hände?

(Jag har själv varit vegetarian i 25-30 år ungefär och har inte märkt något dåligt, än i alla fall.)

Depression, anemi och vitamin B12-brist hände efter 17 långa år av vegkost som man dessutom aldrig blev mätt på heller. Kraftigt håravfall och kala fläckar i skallen som tog flera månader att växa ut, efter att jag bestämde mig för att återgå till den kost min kropp behöver för att kunna uppta rätt näring. 

Behöver hemjärn och animaliskt B12 för att fungera optimalt, inte undermåliga syntetiska vegtillskott som blutsaft eller Vegetariana. Fullkomligt meningslöst skräp som inte hade noll effekt på ens egen hälsa.

• Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 13:32:34 följande:

Jag har inte sagt att jag kan leva helt utan att orsaka dödande (både direkt och indirekt), men de djuren du nämner är inte hjälpta av att jag går tillbaka till blandkost. Åtminstone är jag glad att inte längre avsiktligt efterfråga uppfödning och dödande av djur för min direkta konsumtion, 

Jag kan tänka mig att du -eller den person du menar . inte hade en optimalt upplagd kost, byggd på god kunskap i näringslära. För min personliga del hade jag härom året värden som en 20-åring enligt sköterskan på kliniken, och jag är ganska så gammal.

Jag åt både ?rätt? mat och kosttillskott som vegetarian. Blev ändå sjuk och nedsatt. 

Symtomen försvann också kort efter att jag återgick till att äta kött, fisk och fågel. Ingen svår matematik precis.

Och jag kommer inte att offra min hälsa igen för några slumpmässiga nyttodjur som jag har noll anknytning till och som knappast bryr sig om mig i retur heller. Precis som jag inte tänker låsa in mig i lägenheten och aldrig gå ut, för att riskera trampa på några slumpmässiga insekter. De är också kännande varelser.

Sen är jag högst tveksam till att äldre veganer överlag skulle ha hälsa som en 20-åring, med tanke på hur slitna, tärda och bleka de brukar se ut. 

• Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 13:58:20 följande:

Jag tror att du inte åt en optimal kost. Jag har som sagt bra värden enligt senaste sådana kollen. Vad gäller B12 finns olika troligen bättre och sämre tillskott. Vad gäller mitt hår kan jag säga som äldre man att jag har både hårmängd och hårfärg som kan tas för en yngre man än vad jag är.

Var du möjligen tonåring när du blev vegan? Många sådan har hoppat in i det utan att ha de tillräckliga kunskaperna.

Män tror alltid att de ser yngre ut än de är. Den manliga fåfängan talar sitt tydliga språk.

Jag fick inte i mig det som min kropp behövde som vegetarian - hemjärn och animaliskt B12. Vegetabiliskt skräpsubstitut biter inte på mig som sagt. 
  • Anonym (Mamonym)
    beli skrev 2024-12-13 13:46:23 följande:
    Du åt nog fel. Jag har varit vegetarian i 30 år nu och aldrig haft problem av det. Får man problem tänker jag att man gör nåt fel.

Annat är det om man är vegan. Då förstår jag att det är lätt att få näringsbrist om man inte vet vad man gör.
    Ja, jag åt fel eftersom jag var vegetarian där kropp behövde kött. Problemen försvann också när jag tillförde kött i min diet så. Enkel slutsats att dra.
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 14:15:27 följande:
    Jag vet, men i mitt fall sa hon som tog proverna det och jag kan jämföra med andra (inte gråhårig, hår i behåll, ansiktsform..... mm). Sedan är det som ajg skrev svårt att ta ställning då jag inte vet vilka "substitut du åt, Jag tänker att man inte måste äta "skräpmat" föra tt man är vegetarian eller vegan.
    Redan skrivit i ett tidigare svar vilka kosttillskott jag tog och de var värdelösa i princip.
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 14:25:01 följande:
    Förresten: Röker du? Eller rökte du tidigare? Drack du alkohol? Eller gjorde du det tidigare? Jag röker inte, och har aldrig gjort, och jag dricker inte heller alkohol.
    Aldrig rökt eller använt några droger i övrigt. Aldrig druckit heller, mer än jag kan räkna på mina tår och fingrar, på sin höjd.
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 14:26:29 följande:
    Inte de jag tar, men jag har ingen bild av vad du i stort åt heller.
    Jag åt samma som nu, fast utan kött i någon form.
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-14 11:30:05 följande:
    Dock vet jag inte vad du äter nu. Sedan måste man ju ersätta animalier om man går från blandkost till antingen vegetarisk eller vegansk kost. Kanske missade du något där. Om du åt vad du åter idag minus animalier och inte plus något
    Har sagt det flera gånger nu - jag missade hemjärn och tillräckligt med vitamin B12 under min tid som vegetarian. 

Hemjärn tas upp av kroppen på ett mycket mer effektivt sätt än vegetabiliska dito och hemjärn finns bara i kött, inälvsmat och blod. Jag dricker renblod några dagar i månaden numera för att hålla järndepåerna på en optimal nivå. Detta mår jag bra av då blod är nyttigt, till skillnad från meningslösa blutsafter. 

B12 finns förvisso i ägg och mejerier, vilket jag åt en hel del av som vegetarian men tydligen inte tillräckligt då jag ändå hade brist. Det finns också en gräns för hur mycket man kan stoppa i sig i mjölk och äggprodukter innan ens egen kolesterolhalt skjuter i höjden. Äter hellre mer av vitfisk och kycklingbröst isåfall. Mer magert och bra.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-23 11:53:13 följande:

Vad ersatte du animalier med i en vanlig lunchmåltid? Kan du ge något exempel?

Vad gäller järn vet jag i a f att jag har haft bra Hb-värde efter att jag blivit vegan. Jag började förresten som laktovegetarian när jag slutade äta fisk/kött. Så jag tro inte jag måste ha problem med järnet som vegan

Vad gäller B12 har jag vad jag minns (har tagit olika) bla intagit "mitt val vegetarian -  med Fe/Zn/I/Se/Ca/B2/B12 om jag fattat rätt.

Ingenting då det inte existerar några likvärdiga ersättare för kött bland de vegetariska alternativen. Hemjärn finns bara i kött, blod och inälvsmat, vilket jag aldrig åt och därför också drabbades ganska hårt av anemi, efter mer än 15 år utan det min kropp behövde för att må bra. 

Jag åt sojafärs ibland, vid de tillfällen då mitt naturliga behov av kött gjorde sig extra påmint. Gjorde inget för min hälsa precis och definitivt inget för mitt behov av animaliskt järn.

Quorn vill jag direkt varna folk för då quornfärs och quornkorv fick mig att må illa varje gång jag ätit det med hemska uppkastningar till följd. Mådde fruktansvärt av att få i mig det giftet, en syntetiskt framställd svamp, vidrigt! Inte undra på att kroppen fick en så omedelbar allergisk reaktion.

Sen så ska du veta att kvinnor drabbas lättare av järnbrist eftersom vi har menstruation en gång i månaden. En del får också kraftigare blödningar än andra och detta kan man inte göra så mycket åt.

Det dummaste du kan råda de kvinnorna till är just detta moralpredikande du har kring veganism. Varför ska kvinnor bry sig om slumpmässiga matdjurs välmående framför sitt eget? Jag bryr mig om människor i första hand, inte djur. Detta är det naturliga för oss människor. Vi lever i verkligheten och inte i nån gullig Disneyfilm där djuren är förmänskligade. 
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Du so mo) skrev 2024-12-27 15:23:58 följande:
    Precis, det finns mängder av vegetarianer och veganer som inte har några problem alls. Tycker snarare det är enbitna köttätare som tar de största riskerna med sin kosthållning och hälsa.
    Finns också väldigt många som får brist på hemjärn eftersom detta inte finns i vegetabilier och hemjärn är fortfarande den överlägset främsta källan till järnupptag.

Sen är de flesta som svarat i denna tråd inte köttätare heller utan snarare allätare, omnivorer. Det vi av naturen är anpassade till att vara.
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-28 14:20:36 följande:
    faktum är att jag har ett intryck att jag fått bättre blodflöde i skedet jag gick över till veganskt. Sedan "av naturen anpassad" betyder inte att det är det för  själva individen optimala, bara att själva arten överlever så att individer hinner fortplanta sig o arten finns kvar. Ungefär så
    Så trevligt för dig. Själv fick jag blodbrist och tappade håret av en vegetabilisk kost utan hemjärn vilket är livsviktigt för min hälsa. Veganism är inte för alla. Önskar att vissa tomtar här i tråden kunde inse detta nån gång och lägga ner sitt tröttsamma predikande. 
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-27 13:56:04 följande:

Det finns gott om kvinnor och män som inte har järnbrist och som är vegetarianer eller veganer.

Man kan inte leva enbart på måltider med sojafärs och quorn. "Knepet" är nog snarare att ha en mycket varierad kost och få i sig olika näringsämnen från olika livsmedel

Alla kan vara överkänsliga mot några saker. Själv har jag aldrig fått något sådant av quorn - men jag äter det dock sällan. Inte alls softa.

Det måste vara tillåtet att diskutera en etisk fråga utan att det kallas för det värdeladdade ordet "moralpredikande"/ även då man inte har den åsikt du stöder. Anser du allt framförande av synpunkter i en etisk debattfråga som du inte delar för "moralpredikande"? Dessutom är det 100% frivilligt att ta del just av mina ord,

Kvinnor? Jag skiljer inte på kvinnor och män här.

För min del är det bla pga kärlek jag har till djur och den glädje i hjärtat jag nu har i förhållande till dem på ett sätt jag inte hade på den tiden jag själv var storkonsument, till och med frossare, av animalier. När jag ser tillbaka på den jag var då skulle jag inte exakt säga att mitt dåtida jag var en verklig djurvän.

Orden "matdjur" och "slumpmässiga" är dina värdeladdade ord som du använder för att "förminska" djur.. Dessa djur ser ju sig inte själva som vad du kallar "matdjur" och då kan ju kanske någon lika gärna se mig eller dig som "slumpmässig". Någon som hypotetiskt ville äta dig skulle kunna kalla dig ett "matdjur".

Jag strävar inte efter det så kallade "naturliga" som självändamål.

Det har inte ett dyft med någon Disney att göra. Jag ser inte ens på sådana filmer.

Har du någon källa till ditt allra första påstående? Jag har snarare hört att en majoritet av alla veganer återgår till omnivorism i slutändan. 

Sen kan du lägga ner din larviga halmgubbe i den andra meningen. Jag har aldrig påstått mig leva på vegofärs under min tid som vegetarian utan åt varierat då också. Dock inte tillräckligt då min kropp behövde HEMJÄRN (jag kan upprepa detta tills du lär dig att fatta min poäng) för att fungera optimalt och detta finns inte i vegetabilier. 

Jo, det du gjort hela tiden i denna tråd är att moralpredika eftersom du inte ser till något annat perspektiv än ditt eget vilket också gör dig väldigt inskränkt.

Också oerhört nonchalant av dig att vägra se till hur verkligheten faktiskt råder. Män och kvinnor ÄR olika och kvinnor har oftast en lägre järnhalt än män, just för att de menstruerar en vecka i månaden. Således så är inte din blodfattiga diet något optimalt för alla, långt ifrån, skulle jag säga. 

Det är inte bara min uppfattning utan en överväldigande majoritet av jordens befolkning som väljer att tillföra kött och andra biprodukter från djur i sin diet och se djur som mat. Det är inget konstigt med detta. Människan är ingen naturlig herbivor, det har vi heller aldrig varit. 
    Att bry sig mer om djurens välmående än människors hälsa är onaturligt på riktigt. Du ser inte detta någonstans i övriga djurriket, att arter bryr sig om andra arter framför sin egen. 

Ja, det finns med all säkerhet många rovdjur som hade betraktat mig som villebråd och gärna ätit upp mig om de fick tillfälle. Inget konstigt med detta utan snarare naturens mening. Nu råkar jag dock ha hjärna nog att hålla mig borta från såna djur eftersom jag är människa och kan tänka längre än så. 

Ha det så trevligt med ditt onaturliga leverne då. Fast det tror jag inte att du kommer få. Tråkigt och andefattigt att leva veganskt och dessutom ohälsosamt.

Och det spelar ingen roll om du tittar på Disney eller inte. Ditt naiva resonerande kring nyttodjur vittnar om en sådan barnslig världssyn oavsett. 
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-02 13:22:28 följande:
    Kan du ge namnet på någon sådan "tomte"? Sedan är det ju helt frivilligt att läsa vad tex jag skriver. Det måste vara tillåtet att uttrycka en åsikt. Om alla måste tycka lita blir det ingen debatt, En debattsida är till JUST FÖR att olika åsikter skall brytas mot varandra.
    Take a wild guess Einstein. 
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-02 13:46:56 följande:
    Jag vill ha svar av dig. Du har faktiskt en hård ton på ett sätt som jag inte har. Jag är en "snäll vegan",Glad
    Nej, du är verkligen ingen snäll vegan eftersom du vägrar ta hänsyn till det faktum att inte alla mår bra av veganism eller vegetarianism. Du nonchalerar alla mina tidigare poänger vilket gör det helt omöjligt att respektera dina åsikter. 

Du är inte mer värd i mina ögon heller bara för att du påstår dig bry dig om andra djur. Inte när du samtidigt struntar i djur av din egen sort som mår dåligt av veganism och fått återgå till att bli allätare. Sluta sprida en massa lögner. 
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-02 14:08:47 följande:

Är et inte snarare så att du läser in saker jag inte har skrivit? Jag har inte skrivit  "veganism är för alla".  Själv började jag som laktovegetarian när jag skippade kött o fisk.

Jag bemöter en del du skriver, men jag läser allt.

Inte heller har jag skrivit "jag är mer värd".

Jag struntar inte i människor. 

Jo, du struntar i människor eftersom du tidigare skrivit att du hoppas att hela världen blir vegansk i framtiden. Då bryr man sig inte om människor som mig ex., som försökt få dig att begripa i typ 20 inlägg nu att jag inte mådde bra av att vara utan kött då mina järnvärden dök ner till bottennivå nästan, efter 17 år av självplågeri. 
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet