Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-27 13:56:04 följande:
Det finns gott om kvinnor och män som inte har järnbrist och som är vegetarianer eller veganer.
Man kan inte leva enbart på måltider med sojafärs och quorn. "Knepet" är nog snarare att ha en mycket varierad kost och få i sig olika näringsämnen från olika livsmedel
Alla kan vara överkänsliga mot några saker. Själv har jag aldrig fått något sådant av quorn - men jag äter det dock sällan. Inte alls softa.
Det måste vara tillåtet att diskutera en etisk fråga utan att det kallas för det värdeladdade ordet "moralpredikande"/ även då man inte har den åsikt du stöder. Anser du allt framförande av synpunkter i en etisk debattfråga som du inte delar för "moralpredikande"? Dessutom är det 100% frivilligt att ta del just av mina ord,
Kvinnor? Jag skiljer inte på kvinnor och män här.
För min del är det bla pga kärlek jag har till djur och den glädje i hjärtat jag nu har i förhållande till dem på ett sätt jag inte hade på den tiden jag själv var storkonsument, till och med frossare, av animalier. När jag ser tillbaka på den jag var då skulle jag inte exakt säga att mitt dåtida jag var en verklig djurvän.
Orden "matdjur" och "slumpmässiga" är dina värdeladdade ord som du använder för att "förminska" djur.. Dessa djur ser ju sig inte själva som vad du kallar "matdjur" och då kan ju kanske någon lika gärna se mig eller dig som "slumpmässig". Någon som hypotetiskt ville äta dig skulle kunna kalla dig ett "matdjur".
Jag strävar inte efter det så kallade "naturliga" som självändamål.
Det har inte ett dyft med någon Disney att göra. Jag ser inte ens på sådana filmer.
Har du någon källa till ditt allra första påstående? Jag har snarare hört att en majoritet av alla veganer återgår till omnivorism i slutändan.
Sen kan du lägga ner din larviga halmgubbe i den andra meningen. Jag har aldrig påstått mig leva på vegofärs under min tid som vegetarian utan åt varierat då också. Dock inte tillräckligt då min kropp behövde HEMJÄRN (jag kan upprepa detta tills du lär dig att fatta min poäng) för att fungera optimalt och detta finns inte i vegetabilier.
Jo, det du gjort hela tiden i denna tråd är att moralpredika eftersom du inte ser till något annat perspektiv än ditt eget vilket också gör dig väldigt inskränkt.
Också oerhört nonchalant av dig att vägra se till hur verkligheten faktiskt råder. Män och kvinnor ÄR olika och kvinnor har oftast en lägre järnhalt än män, just för att de menstruerar en vecka i månaden. Således så är inte din blodfattiga diet något optimalt för alla, långt ifrån, skulle jag säga.
Det är inte bara min uppfattning utan en överväldigande majoritet av jordens befolkning som väljer att tillföra kött och andra biprodukter från djur i sin diet och se djur som mat. Det är inget konstigt med detta. Människan är ingen naturlig herbivor, det har vi heller aldrig varit.
Att bry sig mer om djurens välmående än människors hälsa är onaturligt på riktigt. Du ser inte detta någonstans i övriga djurriket, att arter bryr sig om andra arter framför sin egen.
Ja, det finns med all säkerhet många rovdjur som hade betraktat mig som villebråd och gärna ätit upp mig om de fick tillfälle. Inget konstigt med detta utan snarare naturens mening. Nu råkar jag dock ha hjärna nog att hålla mig borta från såna djur eftersom jag är människa och kan tänka längre än så.
Ha det så trevligt med ditt onaturliga leverne då. Fast det tror jag inte att du kommer få. Tråkigt och andefattigt att leva veganskt och dessutom ohälsosamt.
Och det spelar ingen roll om du tittar på Disney eller inte. Ditt naiva resonerande kring nyttodjur vittnar om en sådan barnslig världssyn oavsett.