Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Anonym (Du so mo) skrev 2024-12-12 14:48:25 följande:

Tipsar om vegetarisk Jansson. Blir jättegod med soltorkade tomater och oliver, då får man den där lite syrliga umamismaken också. 

Da är det väl ingen Jansson? Det kallas väl potatisgratäng?
  • Tow2Mater
    Anonym (Du so mo) skrev 2024-12-12 19:54:47 följande:
    Så sarkastisk. Hur tror du vegetarisk variant på Jansson ser ut?
    Finns inte. Precis som vegetariska köttbullar inte finns.
  • Tow2Mater
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-12-13 13:46:27 följande:
    Vitsen med att kalla det så är att det säger något om smak/form/konsistens. Det är alltså ett enklade snabbare sätt att beskriva dessa 3 faktorer. Därför säger man så. Men självfallet kan man säga tex quornbollar eller sojabollar/bullar eller vad det nu är gjort av om man vill. Glad
    Jag kallar mig då köttätande vegan. Om det inte spelar någon roll vad man kallar saker.
  • Tow2Mater

Vad tycker du TS om labbodlat kött? Själv tycker jag det är en bra ide som borde drivas vidare.

• Tow2Mater
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-05 14:02:28 följande:

Det är en intressant idé och OM man inte behöver föda upp och döda några dur för att få fram näringsmediet till odlingen ser jag positivt då på sån forskning.

De 2 sakerna tror jag kan vara ett +. Dock tror jag att jag hörd/läste någonstans att man kan använda komponenter från kalvblod (och då "faller " det i mina ögon, som icke vegetariskt, men om man har  vegetabiliskt näringsmedium är jag för sån forskning och framtida producerande.)

Dock är ju detta mycket likt produkter från faktiska djur, och kan tänkas ha liknande fysiologiska effekter, Och jag tycker mig ha upplevt ett bättre blodflöde i den perioden jag blev vegan, och undrar om jag hade gjort det om jag ätit mycket av odlat kött.

Oavsett, om det skulle kunna få köttätare att minska dödandet av djur borde du ju vara positiv till det tycker man.
  • Tow2Mater
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-11 15:58:46 följande:

Det finns en studie om vöxter där man har undersökt om grönsaker märker/förstår om de håller på att bli uppätna. Och gissa vad? En grönsak verkar uppfatta att den håller på att bli mat. 
    Jag har inte läst hela studien än men om det stämmer då känner växter och då är de lina levande som kossan som veganer vägrar att äta för att man anser sig vara en djurvän. Om grönsaker känner då lever de men anses mindre värda än djur?

Ja det finns ju en hierarki.

bakterier och celldjur
    växter
    insekter
    fisk
    fågel
    däggdjur
    män
    kvinnor
    barn

Typ.
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet