• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 20:11:25 följande:
    Jag gissar att din läkare tror det är bättre för dig att stå ibland. Att sitta stilla för mycket är inte bra för någon. De som behöver sitta på bussar är de som riskerar att falla annars. Reumatism ger inte dålig balans vanligtvis. 

Verkligen inte! Min läkare ber mig snarast att ta det lugnt. Jag tränar mycket och ofta, springer och styrketränar eftersom det gör mig bättre. Jag står allt som oftast, men ibland blir allt för dålig i min sjukdom och behöver sitta. Då behöver jag ofta också stången som hjälp att resa mig. 

• Anonym (Lovisa)
    Anonym (Reumatiker) skrev 2024-12-10 19:01:49 följande:
    Förlåt, men tror du att läkare ens skriver ut intyg för en så sak? Det kan jag upplysa dig om att det inte finns. Det är på grund av sådana som dig, som jag har skämts över min sjukdom i så många år. På grund av sådana som du, okunniga och arroganta människor. Det är så klart fel. Det är inte jag som ska skämmas när jag behöver sitta. Det är du! Jag gissar dock att du saknar vett nog för att göra det. 
    Jag kan inte se att det är någon i den här tråden som säger att du ska skämmas över att behöva sitta på bussen (kom igen!) eller som inte tror att det finns osynliga handikapp.

Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.

Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det. 
  • Anonym (handikappad)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:28:36 följande:
    Jag kan inte se att det är någon i den här tråden som säger att du ska skämmas över att behöva sitta på bussen (kom igen!) eller som inte tror att det finns osynliga handikapp.

Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.

Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det. 
    Och hur ska en rörelsehindrad styrka att han inte fejkar. Det är inget BEVIS att någon ser rörelsehindrad ut. Eller så slutar vi misstänkliggöra folk vi inte vet något om.
  • Anonym (Reumatiker)

Rimligt är så klart att någon annan reser sig och att först till kvarn-principen gäller. För busschauffören gör sig skyldig till diskriminering om vederbörande kräver att en person med funktionsnedsättning står upp, trots att det inte går. Du förstår säkert själv att det inte finns några intyg på icke-synliga funktionsnedsättningar  

Det är klart uppenbart att många inte har någon aning om hur osynliga funktionsnedsättningar fungerar! Många borde verkligen utbilda sig. 

• Anonym (Jag)

Man behöver inte styrka något alls, det enda man behöver säga är att man behöver platsen. Chauffören har inte rätt att veta mer än så. Klart alla kan säga så, alla är inte ärliga, men har svårt att tro att hela bussen är fylld av sjuka eller friska lögnare.

Du inser inte att det är jobbigt nog som det är i en sits som min? Att redan som ung behöva dras med massa hälsoproblem, och sen utöver det inte tas på allvar?
  • Anonym (Hella)
    Anonym (handikappad) skrev 2024-12-10 20:32:50 följande:
    Och hur ska en rörelsehindrad styrka att han inte fejkar. Det är inget BEVIS att någon ser rörelsehindrad ut. Eller så slutar vi misstänkliggöra folk vi inte vet något om.

Men det är väl ändå ganska givet att den som behöver en rollator när hen är ute och går behöver handikappsplatsen mer än den som klarar sig utan rollator? 

Även om man är handikappad och har det svårt så måste man kunna förstå att det finns de som har det värre. 

• Anonym (Lovisa)
    Anonym (Reumatiker) skrev 2024-12-10 20:34:37 följande:

Du förstår säkert själv att det inte finns några intyg på icke-synliga funktionsnedsättningar   
    Finns massor. Diabetes, till exempel.
  • Anonym (handikappad)

Nu pratade jag om någon som fejkar, så det är inte alls givet. Det var inte jag som tyckte det behöver bevisas.

Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 20:36:49 följande:

Men det är väl ändå ganska givet att den som behöver en rollator när hen är ute och går behöver handikappsplatsen mer än den som klarar sig utan rollator? 

Även om man är handikappad och har det svårt så måste man kunna förstå att det finns de som har det värre. 

• Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 20:36:49 följande:

När jag är som sjukast är jag för sjuk för att vara ute och gå. Däremot måste jag ibland ta mig till läkare, för undersökning eller provtagning. Med din logik är jag alltså i större behov än en som kan promenera med rullator. 
  • Hjelm
    Anonym (handikappad) skrev 2024-12-10 20:32:50 följande:
    Och hur ska en rörelsehindrad styrka att han inte fejkar. 
    En 90-årig man skulle alltså bara spela gammal och gå runt med fejkrollator bara för att alltid få sitta på bussen?

Ja det låter ju sannolikt.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?