• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Reumatiker)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:35:26 följande:

Om en uppenbart handikappad person kliver på och du inte kan styrka att du också är handikappad och i lika stort eller större behov av platsen, får du givetvis lämna den. Hur man INTE kan förstå det är en gåta.

Men försök gärna att anmäla busschauffören. Då kanske det kommer fram att han har gjort sitt jobb på ett ovanligt bra sätt och får välförtjänt beröm av chefen.

Hur ska man styrka det, när det inte räcker med att berätta?
  • Hjelm
    Anonym (Reumatiker) skrev 2024-12-10 18:47:29 följande:
    Hur ska man styrka det, när det inte räcker med att berätta?
    Har man ett handikapp som inte syns utanpå ska man givetvis kunna styrka det och ha med läkarutlåtande.

I en situation där två har rätt till handikapplats får chauffören fortfarande avgöra vem som har störst behov av den, om det skulle bli bråk.

Visst kan TS anmäla om hen anser att chauffören gjort fel, men det lär inte leda någonstans om hen inte visade upp intyg och inte kan redogöra hur hela situationen gick till.
  • Anonym (Alexandra)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:35:26 följande:

Om en uppenbart handikappad person kliver på och du inte kan styrka att du också är handikappad och i lika stort eller större behov av platsen, får du givetvis lämna den. Hur man INTE kan förstå det är en gåta.

Men försök gärna att anmäla busschauffören. Då kanske det kommer fram att han har gjort sitt jobb på ett ovanligt bra sätt och får välförtjänt beröm av chefen.

Men herregud? Man ska inte behöva styrka och argumentera för att man ska få sitta pga hälsoskäl. Tekniskt sett får t.ex. inte busschaufförer fråga vad för slags handikapp man har heller, just för att det är privat. Sen berättade ju TS att hen också behövde sitta och det måste räcka. 

Tror ingen vettig chef berömmer att en anställd kränker en kund med handikapp?

• Anonym (Jag)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:51:37 följande:
    Har man ett handikapp som inte syns utanpå ska man givetvis kunna styrka det och ha med läkarutlåtande.

I en situation där två har rätt till handikapplats får chauffören fortfarande avgöra vem som har störst behov av den, om det skulle bli bråk.

Visst kan TS anmäla om hen anser att chauffören gjort fel, men det lär inte leda någonstans om hen inte visade upp intyg och inte kan redogöra hur hela situationen gick till.
    Finns ingen lag som stödjer dig i det. Jag har ingen skyldighet att berätta privata saker för chauffören, eller snarare alla som är i närheten. Räcker att säga att jag behöver platsen.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 18:56:11 följande:
    Finns ingen lag som stödjer dig i det. Jag har ingen skyldighet att berätta privata saker för chauffören, eller snarare alla som är i närheten. Räcker att säga att jag behöver platsen.
    Men bra, då hoppas jag att du accepterar när jag säger att jag behöver platsen mer än dig när vi ses på bussen. 
    Att du beter dig bättre än du ger sken av... tvivlar dock starkt.
  • Anonym (Reumatiker)

Förlåt, men tror du att läkare ens skriver ut intyg för en så sak? Det kan jag upplysa dig om att det inte finns. Det är på grund av sådana som dig, som jag har skämts över min sjukdom i så många år. På grund av sådana som du, okunniga och arroganta människor. Det är så klart fel. Det är inte jag som ska skämmas när jag behöver sitta. Det är du! Jag gissar dock att du saknar vett nog för att göra det. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 19:01:02 följande:
    Men bra, då hoppas jag att du accepterar när jag säger att jag behöver platsen mer än dig när vi ses på bussen. 
    Att du beter dig bättre än du ger sken av... tvivlar dock starkt.
    Jag har som sagt aldrig sagt att hon skulle stå, däremot behöver jag OCKSÅ sitta, så hon skulle ha frågat någon annan. Är du en sån som ljuger av bekvämlighetsskäl så får det stå för dig. Är det jag som kommer på och det är fullt blir det jag som får be andra att resa sig.
  • Anonym (Anna)

Nu tror jag att du blandar ihop handikapplatsen på bussen med handikapparkeringar. Till parkeringen behöver du tillstånd.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 19:11:28 följande:
    Jag har som sagt aldrig sagt att hon skulle stå, däremot behöver jag OCKSÅ sitta, så hon skulle ha frågat någon annan. Är du en sån som ljuger av bekvämlighetsskäl så får det stå för dig. Är det jag som kommer på och det är fullt blir det jag som får be andra att resa sig.
    Jag, 60 år, hade inte rest mig för en 30-åring som ser välmående ut. Nej.
    Inte heller hade jag rest mig för någon som är gravid. Jag har också varit gravid men gnällde inte halvt ihjäl mig för det.

Skulle min 90-åriga mor också behövt stå för att du ska sitta?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 19:17:44 följande:
    Jag, 60 år, hade inte rest mig för en 30-åring som ser välmående ut. Nej.
    Inte heller hade jag rest mig för någon som är gravid. Jag har också varit gravid men gnällde inte halvt ihjäl mig för det.

Skulle min 90-åriga mor också behövt stå för att du ska sitta?
    Du kanske mådde helt okej som gravid då och det kan du vara lycklig över.

Jag reser mig inte på bussen nej, men som du antagligen vet finns det många andra att fråga. Jag har mitt eget liv att ta ansvar för, hon har ansvar för sitt. Behöver hon sitta får hon be någon frisk att resa sig.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?