• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Barnvagn)
    Anonym (handikappad) skrev 2024-12-10 17:57:13 följande:
    Vad jag läst på information från kollektivtrafik så är det den som kommer först och att man får ta med tex rullstol i mån av plats. Så har man speciella behov så förväntas man planera och ev ta nästa buss om det inte finns plats, antar jag.
    Rullstol vet jag att jag förväntas gå av o lämna min plats till, dock inte rollator då dessa kan fällas ihop.
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 18:00:00 följande:
    Rullstol vet jag att jag förväntas gå av o lämna min plats till, dock inte rollator då dessa kan fällas ihop.
    Dom flesta rollatorer går inte att fälla ihop.
  • Anonym (handikappad)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 18:00:00 följande:
    Vadå vet? Om det bara är busschauffören som säger det så har sådana gjort fel förr.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Rollator) skrev 2024-12-10 18:04:31 följande:
    Jo, det går det alldeles utmärkt att göra.
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 18:05:34 följande:
    Jo, det går det alldeles utmärkt att göra.
    Alla kan inte fällas ihop
  • Anonym (Barnvagn)
    Anonym (Rollator) skrev 2024-12-10 18:04:31 följande:
    Alla jag sett går att fälla ihop. Jag är dock ingen expert.
  • Anonym (Barnvagn)
    Anonym (handikappad) skrev 2024-12-10 18:04:45 följande:
    Vadå vet? Om det bara är busschauffören som säger det så har sådana gjort fel förr.
    Står lappar där barnvagnar o rullstolar får plats. Typ "vänligen ge upp din plats om en rullstol kommer" eller nåt liknande.
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 18:21:34 följande:
    Alla jag sett går att fälla ihop. Jag är dock ingen expert.
    Min går inte att fälla ihop, Dolomite
  • Anonym (Barnvagn)
    Anonym (Rollator) skrev 2024-12-10 18:25:49 följande:
    Min går inte att fälla ihop, Dolomite
    Då är det som du säger. Tycker ändå inte att man kastar av en betalande passagerare som står på rätt plats i bussen.
  • Hjelm

Om en uppenbart handikappad person kliver på och du inte kan styrka att du också är handikappad och i lika stort eller större behov av platsen, får du givetvis lämna den. Hur man INTE kan förstå det är en gåta.

Men försök gärna att anmäla busschauffören. Då kanske det kommer fram att han har gjort sitt jobb på ett ovanligt bra sätt och får välförtjänt beröm av chefen.

Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?