Inlägg från: Anonym (Rollator) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rollator)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 18:00:00 följande:
    Rullstol vet jag att jag förväntas gå av o lämna min plats till, dock inte rollator då dessa kan fällas ihop.
    Dom flesta rollatorer går inte att fälla ihop.
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 18:05:34 följande:
    Jo, det går det alldeles utmärkt att göra.
    Alla kan inte fällas ihop
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 18:21:34 följande:
    Alla jag sett går att fälla ihop. Jag är dock ingen expert.
    Min går inte att fälla ihop, Dolomite
  • Anonym (Rollator)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:51:37 följande:
    Har man ett handikapp som inte syns utanpå ska man givetvis kunna styrka det och ha med läkarutlåtande.

I en situation där två har rätt till handikapplats får chauffören fortfarande avgöra vem som har störst behov av den, om det skulle bli bråk.

Visst kan TS anmäla om hen anser att chauffören gjort fel, men det lär inte leda någonstans om hen inte visade upp intyg och inte kan redogöra hur hela situationen gick till.
    Sådana intyg existerar inte
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (handikappad) skrev 2024-12-10 20:47:06 följande:
    Lika sannolikt som om TS fejkar
    Just precis
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 21:18:10 följande:

Nja, rollator är inte något man vanligtvis skaffar på det viset. Det är ett hjälpmedel som man får utskrivet när man behöver det. Du ser ingen skillnad på en skröplig gamling som trillar och bryter höften och dig själv? När äldre människor bryter höften ser man en genomsnittlig sökning av deras livstid med 10 år. Det gäller naturligtvis inte alla men i genomsnitt om man räknar ihop allas förväntade livslängd. 
    Det låter inte som att du har problem med balansen. Om du kan ränna runt på det där viset så kan du stå en stund på bussen. 

Du har fortfarande inte svarat om hur det hela avlöpte. Gick du av bussen eller vad hände? 

Ja, rollator får man utskrivet vid behov
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?