Inlägg från: Anonym (Bizz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bizz)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:50:17 följande:
    Ingen reagerade mer än med sura blickar. Den bredvid satt med barnvagn med en typ nyfödd i och hade alltså också rätt att vara där.
    Då fick väl hon resa på sig, man är inte handikappad för att man har en barnvagn med en unge i heller.
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:01:25 följande:
    Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
    Så vad har då din ålder med saken att göra?
    Du säger ju själv att även unga kan vara sjuka, men så rätt som det är så måste du påpeka att du minsann inte är någon "barnunge" för du är faktiskt över 30...?

Jaha?

Den äldre damen skulle fått en av era platser, är du så sjuk som du säger... hur vågar du ens ta bussen då? Tänk om det inte hade funnits en handikapplats ledig? Hade du gått hem igen då?
    Och varför ska en med barnvagn ses som handikappad? Ungen ligger ju för fasiken i vagnen!

--------
    Hoppas att du inte klämde svansen i dörren när du klev av.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 07:26:45 följande:
    Det är stor skillnad att kunna gå i lugnt tempo och att klara att stå på en buss i rörelse.
    Du klarar att gå i lugnt tempo utan rollator, damen måste ha rollator. Varför inbillar du dig att hennes balans skulle vara bättre än din när själva rollatorn visar på motsatsen?
    Anonym (R) skrev 2024-12-10 11:19:41 följande:
    Om dur frisk och inte exempelvis höggravid eller så, anser jag att det är givet att du lämnar din plats till en äldre med rollator 

Menar du att höggravida är sjuka?
    Som höggravid kände jag mig definitivt inte varken sjuk eller i behov av att tvinga andra att ge mig sin sittplats.

----

Att resa sig för äldre ser jag som en självklarhet, och då kan jag informera att jag säkert ses som äldre av vissa här också. Är nyligen 60 fyllda. Skulle utan att blinka ge min plats till en dam/herre/oavsett ålder på personen min sittplats.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 17:09:56 följande:
    Vad har det med saken att göra? Jag behövde inte platsen mindre för att hon också behövde den. NÅGON ANNAN skulle ha gett sin.
    Någon annan?

Visst, alltid "någon annan" så länge du slipper. Vad vet du om de andras ev behov?
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 17:42:32 följande:

Det får han säkert. Jag blev tillsagd att gå av bussen med min barnvagn en gång. Det kom på en med rollator, jag stod på barnvagnsplatsen med min enkelvagn, men rollatorn fick inte plats. Först tyckte chauffören att jag skulle vika ihop min vagn så att rollatorn fick plats, var jag skulle lägga min 3 dagar gamla bebis under tiden sa han inte. Då jag sa att det inte gick fick jag gå av bussen, fast jag redan åkt 10 hållplatser o således var först. Anledning till att jag ens åkte buss med bebis var att jag skulle på kontroll på BB, o hade inte tillgång till bil. Var under pandemin så dom skickade hem en från BB väldigt snabbt, o istället fick man gå på kontroller. Så busschaufförer verkar få göra som dom vill.

Du hade inte friska ben eller?
    Till skillnad med personen med rollator.

Kunde du inte hålla bebisen i famnen som så många andra gör?

Vid behov räknas just behov, inte tid.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 17:51:10 följande:
    Jag behövde sitta och så var det med den saken. I värsta fall hade hon fått vänta på nästa buss, men jag är väldigt skeptisk till att varenda en på bussen behövde sitta. Varför skulle min hälsa vara mindre värd än andras?
    Vem som sa det?
    Inte jag... läs vad jag skriver.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 17:55:39 följande:
    Problemet var ju att jag inte kunde vika ihop vagnen med bebisen i? Var skulle jag lägga honom under tiden? Jag satt inte ner utan stod redan upp. Tyckte att det hade varit bättre att vika ihop rollatorn, men det gick absolut inte för sig. Istället slänger man av en passagerare som betalar fullt pris.
    Då kunde du ju frågat om det var ok att vika ihop rollatorn kanske?
    Undrar var den funktionsnedsatta skulle ta vägen under färden då, då många sitter på "pallen" på rollatorn när de behöver vila.

Hade inte den andra människan betalat menar du?
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Rollator) skrev 2024-12-10 18:04:31 följande:
    Dom flesta rollatorer går inte att fälla ihop.
    Jo, det går det alldeles utmärkt att göra.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 18:56:11 följande:
    Finns ingen lag som stödjer dig i det. Jag har ingen skyldighet att berätta privata saker för chauffören, eller snarare alla som är i närheten. Räcker att säga att jag behöver platsen.
    Men bra, då hoppas jag att du accepterar när jag säger att jag behöver platsen mer än dig när vi ses på bussen. 
    Att du beter dig bättre än du ger sken av... tvivlar dock starkt.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 19:11:28 följande:
    Jag har som sagt aldrig sagt att hon skulle stå, däremot behöver jag OCKSÅ sitta, så hon skulle ha frågat någon annan. Är du en sån som ljuger av bekvämlighetsskäl så får det stå för dig. Är det jag som kommer på och det är fullt blir det jag som får be andra att resa sig.
    Jag, 60 år, hade inte rest mig för en 30-åring som ser välmående ut. Nej.
    Inte heller hade jag rest mig för någon som är gravid. Jag har också varit gravid men gnällde inte halvt ihjäl mig för det.

Skulle min 90-åriga mor också behövt stå för att du ska sitta?
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 19:21:51 följande:
    Du kanske mådde helt okej som gravid då och det kan du vara lycklig över.

Jag reser mig inte på bussen nej, men som du antagligen vet finns det många andra att fråga. Jag har mitt eget liv att ta ansvar för, hon har ansvar för sitt. Behöver hon sitta får hon be någon frisk att resa sig.
    I rest my case.

Orkar inte med egoister som inte ens tar hänsyn till en riktigt gammal människa.

*ruskar bara på huvudet*
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-10 19:27:27 följande:

Är du 60 år borde du väl lärt dig vid det här laget att behandla andra medmänniskor bättre än sådär? Är ju bara pinsamt att säga såna där saker i din ålder.
    Jaha?
    Jag antecknar genast din åsikt.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 22:08:05 följande:
    Och det är rimligt att jag ska behöva riskera att svimma och kanske skada mig rejält i fallet, istället för att de ber någon annan resa sig? Jag har ett allvarligt hjärtfel, jag har tur om jag ens blir så gammal. Uttala dig inte om vad du anser att jag borde klara, för du vet ingenting.

Det kvittar vad som hände. Chauffören var en idiot och företaget har informerats om händelsen.
    Informerats om vad?
    Vad sa eller gjorde chauffören egentligen?

Det är knappast chaufförens uppgift att lösa vem som ska sitta var.

De kommer bara att skratta åt en som efterlyser en busspolis!
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (543) skrev 2024-12-11 05:43:16 följande:
    För inte så länge sedan bad en kvinna  med barnvagn mig om hjälp att lyfta på vagnen.
    Då jag har både en utsliten axel och andra armen har en snedläkt fraktur, så lyfter jag inte om det inte är absolut tvunget.

Sa detta vänligt till (troligen) mamman... hon blev skitförbannad och kallade mig för en "elak, ohjälpam jävel".
    Jag kontrade med att jag hoppas att hon får gå hem med skoskav på båda fötterna.

Jag hade inte heller rest mig från min sittplats då jag har mycket svårt att hålla i mig pga mina skador. 
    Förstår dig.

Det verkar som att alla ska vara villiga att uppoffra sig, oavsett hur det påverkar en själv.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-11 09:43:00 följande:
    Men en hel jävla buss med folk! Det kan ju inte vara så att alla har krämpor. Frågar man någon om man får sitta kan den personen kläcka ur sig, tyvärr jag mår inte heller så bra hoppas någon annan kan. Då borde någon annan erbjuda sin plats, gör de inte det spontant får man väl fråga vidare. 
    Är man i ett så uselt skick så kanske man ska välja ett annat färdsätt än buss?
    Istället för att förlita sig på att andra ska ge upp sina sittplatser. 
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?