• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (R)

Man är inte sjuk om man är höggravid. Men oftast är man ju tung och trött i tex vecka 39. Vilket liksom syns tydligt på de flesta. Men har man nedsättningar som inte syns får man ju tala om dem för omgivningen 

• Anonym (handikappad)

Enda sättet att veta är väl att inte göra som han säger. Så får du väl se vad som händer.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 17:09:56 följande:
    Vad har det med saken att göra? Jag behövde inte platsen mindre för att hon också behövde den. NÅGON ANNAN skulle ha gett sin.
    Någon annan?

Visst, alltid "någon annan" så länge du slipper. Vad vet du om de andras ev behov?
  • Anonym (Barnvagn)

Det får han säkert. Jag blev tillsagd att gå av bussen med min barnvagn en gång. Det kom på en med rollator, jag stod på barnvagnsplatsen med min enkelvagn, men rollatorn fick inte plats. Först tyckte chauffören att jag skulle vika ihop min vagn så att rollatorn fick plats, var jag skulle lägga min 3 dagar gamla bebis under tiden sa han inte. Då jag sa att det inte gick fick jag gå av bussen, fast jag redan åkt 10 hållplatser o således var först. Anledning till att jag ens åkte buss med bebis var att jag skulle på kontroll på BB, o hade inte tillgång till bil. Var under pandemin så dom skickade hem en från BB väldigt snabbt, o istället fick man gå på kontroller. Så busschaufförer verkar få göra som dom vill.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 17:42:32 följande:

Det får han säkert. Jag blev tillsagd att gå av bussen med min barnvagn en gång. Det kom på en med rollator, jag stod på barnvagnsplatsen med min enkelvagn, men rollatorn fick inte plats. Först tyckte chauffören att jag skulle vika ihop min vagn så att rollatorn fick plats, var jag skulle lägga min 3 dagar gamla bebis under tiden sa han inte. Då jag sa att det inte gick fick jag gå av bussen, fast jag redan åkt 10 hållplatser o således var först. Anledning till att jag ens åkte buss med bebis var att jag skulle på kontroll på BB, o hade inte tillgång till bil. Var under pandemin så dom skickade hem en från BB väldigt snabbt, o istället fick man gå på kontroller. Så busschaufförer verkar få göra som dom vill.

Du hade inte friska ben eller?
    Till skillnad med personen med rollator.

Kunde du inte hålla bebisen i famnen som så många andra gör?

Vid behov räknas just behov, inte tid.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 17:42:31 följande:
    Någon annan?

Visst, alltid "någon annan" så länge du slipper. Vad vet du om de andras ev behov?
    Jag behövde sitta och så var det med den saken. I värsta fall hade hon fått vänta på nästa buss, men jag är väldigt skeptisk till att varenda en på bussen behövde sitta. Varför skulle min hälsa vara mindre värd än andras?
  • Anonym (Barnvagn)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 17:44:41 följande:
    Du hade inte friska ben eller?
    Till skillnad med personen med rollator.

Kunde du inte hålla bebisen i famnen som så många andra gör?

Vid behov räknas just behov, inte tid.
    Problemet var ju att jag inte kunde vika ihop vagnen med bebisen i? Var skulle jag lägga honom under tiden? Jag satt inte ner utan stod redan upp. Tyckte att det hade varit bättre att vika ihop rollatorn, men det gick absolut inte för sig. Istället slänger man av en passagerare som betalar fullt pris.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 17:51:10 följande:
    Jag behövde sitta och så var det med den saken. I värsta fall hade hon fått vänta på nästa buss, men jag är väldigt skeptisk till att varenda en på bussen behövde sitta. Varför skulle min hälsa vara mindre värd än andras?
    Vem som sa det?
    Inte jag... läs vad jag skriver.
  • Anonym (handikappad)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 17:42:32 följande:

Vad jag läst på information från kollektivtrafik så är det den som kommer först och att man får ta med tex rullstol i mån av plats. Så har man speciella behov så förväntas man planera och ev ta nästa buss om det inte finns plats, antar jag.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 17:55:39 följande:
    Problemet var ju att jag inte kunde vika ihop vagnen med bebisen i? Var skulle jag lägga honom under tiden? Jag satt inte ner utan stod redan upp. Tyckte att det hade varit bättre att vika ihop rollatorn, men det gick absolut inte för sig. Istället slänger man av en passagerare som betalar fullt pris.
    Då kunde du ju frågat om det var ok att vika ihop rollatorn kanske?
    Undrar var den funktionsnedsatta skulle ta vägen under färden då, då många sitter på "pallen" på rollatorn när de behöver vila.

Hade inte den andra människan betalat menar du?
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?