Inlägg från: Anonym (handikappad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (handikappad)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Enda sättet att veta är väl att inte göra som han säger. Så får du väl se vad som händer.

• Anonym (handikappad)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 17:42:32 följande:

Det får han säkert. Jag blev tillsagd att gå av bussen med min barnvagn en gång. Det kom på en med rollator, jag stod på barnvagnsplatsen med min enkelvagn, men rollatorn fick inte plats. Först tyckte chauffören att jag skulle vika ihop min vagn så att rollatorn fick plats, var jag skulle lägga min 3 dagar gamla bebis under tiden sa han inte. Då jag sa att det inte gick fick jag gå av bussen, fast jag redan åkt 10 hållplatser o således var först. Anledning till att jag ens åkte buss med bebis var att jag skulle på kontroll på BB, o hade inte tillgång till bil. Var under pandemin så dom skickade hem en från BB väldigt snabbt, o istället fick man gå på kontroller. Så busschaufförer verkar få göra som dom vill.

Vad jag läst på information från kollektivtrafik så är det den som kommer först och att man får ta med tex rullstol i mån av plats. Så har man speciella behov så förväntas man planera och ev ta nästa buss om det inte finns plats, antar jag.
  • Anonym (handikappad)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 18:00:00 följande:
    Rullstol vet jag att jag förväntas gå av o lämna min plats till, dock inte rollator då dessa kan fällas ihop.
    Vadå vet? Om det bara är busschauffören som säger det så har sådana gjort fel förr.
  • Anonym (handikappad)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 18:22:45 följande:
    Står lappar där barnvagnar o rullstolar får plats. Typ "vänligen ge upp din plats om en rullstol kommer" eller nåt liknande.
    Ok inte på de bussar jag åkt iallafall 
  • Anonym (handikappad)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:28:36 följande:
    Jag kan inte se att det är någon i den här tråden som säger att du ska skämmas över att behöva sitta på bussen (kom igen!) eller som inte tror att det finns osynliga handikapp.

Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.

Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det. 
    Och hur ska en rörelsehindrad styrka att han inte fejkar. Det är inget BEVIS att någon ser rörelsehindrad ut. Eller så slutar vi misstänkliggöra folk vi inte vet något om.
  • Anonym (handikappad)

Nu pratade jag om någon som fejkar, så det är inte alls givet. Det var inte jag som tyckte det behöver bevisas.

Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 20:36:49 följande:

Men det är väl ändå ganska givet att den som behöver en rollator när hen är ute och går behöver handikappsplatsen mer än den som klarar sig utan rollator? 

Även om man är handikappad och har det svårt så måste man kunna förstå att det finns de som har det värre. 

• Anonym (handikappad)
    Hjelm skrev 2024-12-10 20:40:54 följande:
    En 90-årig man skulle alltså bara spela gammal och gå runt med fejkrollator bara för att alltid få sitta på bussen?

Ja det låter ju sannolikt.
    Lika sannolikt som om TS fejkar
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?