• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Dr Nail
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:25:26 följande:
    Läser du ens vad jag säger? Bussen var full.
    Missade. Men ok, man kan ju stå och hålla fast sig? Hur många stationer hade du att åka?
  • Anonym (Jag)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:28:32 följande:
    Missade. Men ok, man kan ju stå och hålla fast sig? Hur många stationer hade du att åka?
    Nej jag kan inte stå på bussen, jag måste sitta. Jag behöver sitta innan bussen ens börjar röra sig, så det är stressande nog som det är.
  • Dr Nail
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:32:43 följande:
    Nej jag kan inte stå på bussen, jag måste sitta. Jag behöver sitta innan bussen ens börjar röra sig, så det är stressande nog som det är.
    Varför?
  • Anonym (Anna)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:33:15 följande:
    Varför?
    Det har inte TS någon skyldighet att berätta, vare sig för busschauffören eller dig.
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:20:46 följande:
    Jag gjorde ju det, men de trodde mig inte.
    Fanns fler platser hon lätt hade kunnat ta, hon såg ut att gå helt obehindrat när rullatorn fällts ihop. Alla är inte beroende av den på det sättet att de inte kan gå utan.
  • Anonym (Marie)

Men då hade ju du kunnat flytta till någon av de andra lediga platserna.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Marie) skrev 2024-12-09 11:43:39 följande:

Men då hade ju du kunnat flytta till någon av de andra lediga platserna.

Vilka lediga platser?
  • Anonym (??)

Jag har också en funktionsnedsättning som inte syns och har fått lära mig den hårda vägen att upprepa mina behov och kräva min rätt. Man behöver inte förklara så mycket utan bara vara tydlig med att man t ex behöver sitta. Folk behöver inte alltid förstå, det är deras nmisstag om de reagerar med okunskap.

• Dr Nail
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-09 11:42:15 följande:
    Det har inte TS någon skyldighet att berätta, vare sig för busschauffören eller dig.
    Men om man har ett problem vad är det som hindrar från att berätta så folk vet och lämnar en i fred?

Och hur tog han sig till bussen isf ens? Jag försöker bara förstå
  • Anonym (f)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:52:21 följande:
    Men om man har ett problem vad är det som hindrar från att berätta så folk vet och lämnar en i fred?

Och hur tog han sig till bussen isf ens? Jag försöker bara förstå
    Hur tog sig kvinnan med rullator till bussen? Då kanske båda kan stå.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?