• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 19:17:44 följande:
    Jag, 60 år, hade inte rest mig för en 30-åring som ser välmående ut. Nej.
    Inte heller hade jag rest mig för någon som är gravid. Jag har också varit gravid men gnällde inte halvt ihjäl mig för det.

Skulle min 90-åriga mor också behövt stå för att du ska sitta?

Är du 60 år borde du väl lärt dig vid det här laget att behandla andra medmänniskor bättre än sådär? Är ju bara pinsamt att säga såna där saker i din ålder.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 19:21:51 följande:
    Du kanske mådde helt okej som gravid då och det kan du vara lycklig över.

Jag reser mig inte på bussen nej, men som du antagligen vet finns det många andra att fråga. Jag har mitt eget liv att ta ansvar för, hon har ansvar för sitt. Behöver hon sitta får hon be någon frisk att resa sig.
    I rest my case.

Orkar inte med egoister som inte ens tar hänsyn till en riktigt gammal människa.

*ruskar bara på huvudet*
  • Anonym (Hella)

Hur gick det då? Fick tanten eller du stå? Eller var någon tvungen att vänta på nästa buss? 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 19:28:18 följande:
    I rest my case.

Orkar inte med egoister som inte ens tar hänsyn till en riktigt gammal människa.

*ruskar bara på huvudet*
    Egoist är det sista jag är, men mitt liv är inte mindre värt än din mammas. Det är någon annan - någon frisk, som ska ge sin plats.
  • Anonym (Rollator)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:51:37 följande:
    Har man ett handikapp som inte syns utanpå ska man givetvis kunna styrka det och ha med läkarutlåtande.

I en situation där två har rätt till handikapplats får chauffören fortfarande avgöra vem som har störst behov av den, om det skulle bli bråk.

Visst kan TS anmäla om hen anser att chauffören gjort fel, men det lär inte leda någonstans om hen inte visade upp intyg och inte kan redogöra hur hela situationen gick till.
    Sådana intyg existerar inte
  • Hjelm
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 18:56:11 följande:
    Finns ingen lag som stödjer dig i det. Jag har ingen skyldighet att berätta privata saker för chauffören, eller snarare alla som är i närheten. Räcker att säga att jag behöver platsen.
    Kan du inte backa upp ditt behov av platsen på något annat sätt än att muntligt hävda din rätt till den, är det ganska självklart att den kommer gå till någon som är uppenbart och synligt handikappad. Chauffören kan omöjligt veta att du talar sanning, däremot ser han att den gamla rörelsehindrade damen behöver sitta.
  • Hjelm
    Anonym (Rollator) skrev 2024-12-10 19:39:53 följande:
    Sådana intyg existerar inte
    Det finns sjukintyg, jo. Inte "rätt till handikapp-plats på bussen"-intyg. Men intyg som styrker att du har någon form av handikapp eller sjukdom. 
  • Anonym (handikappad)
    Anonym (Barnvagn) skrev 2024-12-10 18:22:45 följande:
    Står lappar där barnvagnar o rullstolar får plats. Typ "vänligen ge upp din plats om en rullstol kommer" eller nåt liknande.
    Ok inte på de bussar jag åkt iallafall 
  • Anonym (Reumatiker)
    Hjelm skrev 2024-12-10 19:53:51 följande:
    Det finns sjukintyg, jo. Inte "rätt till handikapp-plats på bussen"-intyg. Men intyg som styrker att du har någon form av handikapp eller sjukdom. 
    Efter incidenten då en äldre kvinna drog och slet i mig för att jag satt på handikapplatsen, frågade jag efter något liknande hos min behandlande läkare. Han hade aldrig hört talas om det och ägnade sig inte heller åt att skriva ut intyg till höger och vänster om ingenting.

Men du vet så klart bättre?
  • Anonym (Hella)
    Anonym (Reumatiker) skrev 2024-12-10 19:55:43 följande:
    Efter incidenten då en äldre kvinna drog och slet i mig för att jag satt på handikapplatsen, frågade jag efter något liknande hos min behandlande läkare. Han hade aldrig hört talas om det och ägnade sig inte heller åt att skriva ut intyg till höger och vänster om ingenting.

Men du vet så klart bättre?
    Jag gissar att din läkare tror det är bättre för dig att stå ibland. Att sitta stilla för mycket är inte bra för någon. De som behöver sitta på bussar är de som riskerar att falla annars. Reumatism ger inte dålig balans vanligtvis. 
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?