Inlägg från: Anonym (Hella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hella)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Hur gick det då? Fick tanten eller du stå? Eller var någon tvungen att vänta på nästa buss? 

• Anonym (Hella)
    Anonym (Reumatiker) skrev 2024-12-10 19:55:43 följande:
    Efter incidenten då en äldre kvinna drog och slet i mig för att jag satt på handikapplatsen, frågade jag efter något liknande hos min behandlande läkare. Han hade aldrig hört talas om det och ägnade sig inte heller åt att skriva ut intyg till höger och vänster om ingenting.

Men du vet så klart bättre?
    Jag gissar att din läkare tror det är bättre för dig att stå ibland. Att sitta stilla för mycket är inte bra för någon. De som behöver sitta på bussar är de som riskerar att falla annars. Reumatism ger inte dålig balans vanligtvis. 
  • Anonym (Hella)
    Anonym (handikappad) skrev 2024-12-10 20:32:50 följande:
    Och hur ska en rörelsehindrad styrka att han inte fejkar. Det är inget BEVIS att någon ser rörelsehindrad ut. Eller så slutar vi misstänkliggöra folk vi inte vet något om.

Men det är väl ändå ganska givet att den som behöver en rollator när hen är ute och går behöver handikappsplatsen mer än den som klarar sig utan rollator? 

Även om man är handikappad och har det svårt så måste man kunna förstå att det finns de som har det värre. 

• Anonym (Hella)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 20:41:33 följande:
    Varför är det det? Jag känner folk som skaffar rullator för att tex kunna stanna och vila, alt ha som bärhjälp vid handling.

Jag vet inte vem av oss som "behövde den mest", men oavsett så behövde inte jag den mindre än jag behövde innan hon steg på. Jag har flertalet gånger svimmat när jag varit ute för att jag överskattat vad min kropp orkar. Jag stannar ofta och vilar och den ynka trappan upp till lägenheten gör att jag nästan spyr av utmattning när jag kommer upp. Jag drar mig verkligen för att gå ut, men jag blir inte direkt friskare av att bara vara inomhus heller.

Nja, rollator är inte något man vanligtvis skaffar på det viset. Det är ett hjälpmedel som man får utskrivet när man behöver det. Du ser ingen skillnad på en skröplig gamling som trillar och bryter höften och dig själv? När äldre människor bryter höften ser man en genomsnittlig sökning av deras livstid med 10 år. Det gäller naturligtvis inte alla men i genomsnitt om man räknar ihop allas förväntade livslängd. 
    Det låter inte som att du har problem med balansen. Om du kan ränna runt på det där viset så kan du stå en stund på bussen. 

Du har fortfarande inte svarat om hur det hela avlöpte. Gick du av bussen eller vad hände? 

• Anonym (Hella)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-11 09:43:00 följande:
    Men en hel jävla buss med folk! Det kan ju inte vara så att alla har krämpor. Frågar man någon om man får sitta kan den personen kläcka ur sig, tyvärr jag mår inte heller så bra hoppas någon annan kan. Då borde någon annan erbjuda sin plats, gör de inte det spontant får man väl fråga vidare. 

Om man frågar vänligt och förklarar sitt problem så brukar folk hjälpa till. Om man däremot är otrevlig och kräver att andra ska göra något för en så brukar de flesta titta bort och inte låtsas höra. 

Har man dessutom inlett det hela med att inte vilja resa sig för en gamling med rollator och gräla med chauffören så är det inte troligt att man får hjälp. 

Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?