• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Jag)

Rullator kan visst köpas. Finns tom på amazon.

Varför skulle det stå mellan oss? Jag argumenterar ju hela tiden för att de skulle ha bett någon annan resa sig.

"Ränna runt"? Vad vet du om vad jag gör och vad som
    krävs för att jag ska orka? Ni är inte det minsta insatta och kan inte uttala er om min hälsa.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 21:18:10 följande:

Nja, rollator är inte något man vanligtvis skaffar på det viset. Det är ett hjälpmedel som man får utskrivet när man behöver det. Du ser ingen skillnad på en skröplig gamling som trillar och bryter höften och dig själv? När äldre människor bryter höften ser man en genomsnittlig sökning av deras livstid med 10 år. Det gäller naturligtvis inte alla men i genomsnitt om man räknar ihop allas förväntade livslängd. 
    Det låter inte som att du har problem med balansen. Om du kan ränna runt på det där viset så kan du stå en stund på bussen. 

Du har fortfarande inte svarat om hur det hela avlöpte. Gick du av bussen eller vad hände? 

Och det är rimligt att jag ska behöva riskera att svimma och kanske skada mig rejält i fallet, istället för att de ber någon annan resa sig? Jag har ett allvarligt hjärtfel, jag har tur om jag ens blir så gammal. Uttala dig inte om vad du anser att jag borde klara, för du vet ingenting.

Det kvittar vad som hände. Chauffören var en idiot och företaget har informerats om händelsen.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 22:08:05 följande:
    Och det är rimligt att jag ska behöva riskera att svimma och kanske skada mig rejält i fallet, istället för att de ber någon annan resa sig? Jag har ett allvarligt hjärtfel, jag har tur om jag ens blir så gammal. Uttala dig inte om vad du anser att jag borde klara, för du vet ingenting.

Det kvittar vad som hände. Chauffören var en idiot och företaget har informerats om händelsen.
    Bra att det är anmält.

Av ren nyfikenhet: Hur slutade situationen i bussen? Var det någon annan som reste sig till sist, så att ni båda fick sitta?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 22:02:37 följande:

Rullator kan visst köpas. Finns tom på amazon.

Varför skulle det stå mellan oss? Jag argumenterar ju hela tiden för att de skulle ha bett någon annan resa sig.

"Ränna runt"? Vad vet du om vad jag gör och vad som
    krävs för att jag ska orka? Ni är inte det minsta insatta och kan inte uttala er om min hälsa.

Hur svårt är det att vända sig till random yngling och säga kan jag få sitta, jag mår inte bra?

I många länder skulle denna situation inte uppstå, folk ger upp sin plats gladeligen utan frågor, men i Sverige kan det behövas att fråga.

Jag har ibland frågat om hjälp, få en sittplats, hjälp med barnvagn, väska el.dyl. när det behövts. Folk hjälper till om man bara frågar. Ingen big deal. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-10 22:17:58 följande:

Hur svårt är det att vända sig till random yngling och säga kan jag få sitta, jag mår inte bra?

I många länder skulle denna situation inte uppstå, folk ger upp sin plats gladeligen utan frågor, men i Sverige kan det behövas att fråga.

Jag har ibland frågat om hjälp, få en sittplats, hjälp med barnvagn, väska el.dyl. när det behövts. Folk hjälper till om man bara frågar. Ingen big deal. 

Det är vad hon borde ha gjort, jag hade redan plats.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 22:19:45 följande:
    Det är vad hon borde ha gjort, jag hade redan plats.
    Spelar det så stor roll vem av er som gjorde det? Du kunde väl ha frågat någon och låtit den gamla damen ta din plats. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-10 22:59:40 följande:
    Spelar det så stor roll vem av er som gjorde det? Du kunde väl ha frågat någon och låtit den gamla damen ta din plats. 
    Och riskerat att bli stående? Varför skulle jag lämna platsen jag redan hade när båda hade behov att sitta? Rimligare är att hon frågar någon annan. Som du säger "spelar det så stor roll vem...?"
  • Anonym (543)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-10 22:17:58 följande:

För inte så länge sedan bad en kvinna  med barnvagn mig om hjälp att lyfta på vagnen.
    Då jag har både en utsliten axel och andra armen har en snedläkt fraktur, så lyfter jag inte om det inte är absolut tvunget.

Sa detta vänligt till (troligen) mamman... hon blev skitförbannad och kallade mig för en "elak, ohjälpam jävel".
    Jag kontrade med att jag hoppas att hon får gå hem med skoskav på båda fötterna.

Jag hade inte heller rest mig från min sittplats då jag har mycket svårt att hålla i mig pga mina skador. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-10 19:27:27 följande:

Är du 60 år borde du väl lärt dig vid det här laget att behandla andra medmänniskor bättre än sådär? Är ju bara pinsamt att säga såna där saker i din ålder.
    Jaha?
    Jag antecknar genast din åsikt.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 22:08:05 följande:

Informerats om vad?
    Vad sa eller gjorde chauffören egentligen?

Det är knappast chaufförens uppgift att lösa vem som ska sitta var.

De kommer bara att skratta åt en som efterlyser en busspolis!
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?