Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Jag)

Som jag sa i TS, jag behövde platsen. Det fanns massor av andra platser hon kunde ha bett om att få. Varför har hon mer rätt till den än någon annan som också behöver sitta? Ung är inte samma sak som frisk.

• Anonym (Jag)

Klart de kunde fråga, men när jag sa att jag behöver sitta borde de bett någon annan, någon som faktiskt hade kunnat stå utan problem.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-12-09 10:10:14 följande:

Är du dum på riktigt eller låtsas du bara?

Du tror alltså inte att man kan vara sjuk och i behov av att sitta trots att det inte syns?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Lady Louise) skrev 2024-12-09 10:16:29 följande:
    Om du ser ung och frisk ut är det väl inte så konstigt att folk tror att du är ung och frisk (även om du inte är det)?

Då får du öppna din mun och säga att du är handikappad och behöver platsen och förklara varför. Alla handikapp syns inte utanpå. Man kan inte förutsätta att folk kan läsa dina tankar och se alla dina sjukdomar. Min vän som är i 50-årsåldern och sjuklig har t ex alltid med sig papper på att hon har rätt till färdtjänst och gratis bussresor mm samt ett dokument om vilka sjukdomar hon har utifall något händer. 

Annars får du resa på dig och flytta på dig. Det är ju just handikapplats hon behövde, inte en vanlig plats. 
    Jag gjorde ju det, men de trodde mig inte.
    Fanns fler platser hon lätt hade kunnat ta, hon såg ut att gå helt obehindrat när rullatorn fällts ihop. Alla är inte beroende av den på det sättet att de inte kan gå utan.
  • Anonym (Jag)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 10:31:39 följande:

Ragebait.

Ignorera, mata ej.

Nej det är det inte alls. Vad är ragebait med att två behöver platsen och jag blev illa behandlad på grund av det?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Medresenär) skrev 2024-12-09 10:24:55 följande:

Du behöver säkert sittplats men kanske inte just handikappplatsen.

Jag kan inte gå i trappan, men annars ja. Det fanns dock inga andra säten när jag satte mig och jag har lika stor rätt till den som hon. Hon kunde också ha suttit på annan plats än just där, rullatorn fälldes ändå ihop.
  • Anonym (Jag)
    Kvittning skrev 2024-12-09 10:26:37 följande:
    Märkligt att inte "andra närmaste person" reste sig och gav sin plats, de som satt berdvid måste ju ha hört att ni var två som hade behovet. 
    Ingen reagerade mer än med sura blickar. Den bredvid satt med barnvagn med en typ nyfödd i och hade alltså också rätt att vara där.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (x) skrev 2024-12-09 10:48:35 följande:
    Vad hindrade dig från att flytta till en annan plats om det fanns så många lediga?
    Det fanns som sagt inga lediga, men de kunde ha bett någon annan på samma "våning" att resa sig.
  • Anonym (Jag)

Tråden handlar om ifall chauffören har rätt att göra som han gjorde eller om det är något som borde anmälas.

Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?