• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (543) skrev 2024-12-11 05:43:16 följande:
    För inte så länge sedan bad en kvinna  med barnvagn mig om hjälp att lyfta på vagnen.
    Då jag har både en utsliten axel och andra armen har en snedläkt fraktur, så lyfter jag inte om det inte är absolut tvunget.

Sa detta vänligt till (troligen) mamman... hon blev skitförbannad och kallade mig för en "elak, ohjälpam jävel".
    Jag kontrade med att jag hoppas att hon får gå hem med skoskav på båda fötterna.

Jag hade inte heller rest mig från min sittplats då jag har mycket svårt att hålla i mig pga mina skador. 
    Förstår dig.

Det verkar som att alla ska vara villiga att uppoffra sig, oavsett hur det påverkar en själv.
  • Anonym (Lady Louise)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:38:03 följande:
    Finns massor. Diabetes, till exempel.
    Du skrev att man inte kan få intyg, men det beror lite på vad man har för sjukdom.

Min vän är förtidspensionär och har både ett kort som visar att hon får åka gratis på bussen samt ha färdtjänst plus att hon alltid har med sig ett kort som hon har beställt från en organisation för en av de sjukdomar hon har där det står dels att hon är sjuk och vad sjukdomen heter plus vilka mediciner hon tar. 

Såna saker är väldigt viktigt om man skulle ramla ihop ute och behöva hjälp utan att kunna kommunicera med någon. 

T ex Västtrafik har speciella kort som man kan få om man har ett handikapp, men det förutsätter ett läkarintyg: www.vasttrafik.se/biljetter/mer-om-biljetter/rabatt-med-intygskort/
  • Anonym (Em)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-11 05:50:21 följande:
    Förstår dig.

Det verkar som att alla ska vara villiga att uppoffra sig, oavsett hur det påverkar en själv.
    Men en hel jävla buss med folk! Det kan ju inte vara så att alla har krämpor. Frågar man någon om man får sitta kan den personen kläcka ur sig, tyvärr jag mår inte heller så bra hoppas någon annan kan. Då borde någon annan erbjuda sin plats, gör de inte det spontant får man väl fråga vidare. 
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Lady Louise) skrev 2024-12-11 09:36:24 följande:
    Du skrev att man inte kan få intyg, men det beror lite på vad man har för sjukdom.

Min vän är förtidspensionär och har både ett kort som visar att hon får åka gratis på bussen samt ha färdtjänst plus att hon alltid har med sig ett kort som hon har beställt från en organisation för en av de sjukdomar hon har där det står dels att hon är sjuk och vad sjukdomen heter plus vilka mediciner hon tar. 

Såna saker är väldigt viktigt om man skulle ramla ihop ute och behöva hjälp utan att kunna kommunicera med någon. 

T ex Västtrafik har speciella kort som man kan få om man har ett handikapp, men det förutsätter ett läkarintyg: www.vasttrafik.se/biljetter/mer-om-biljetter/rabatt-med-intygskort/
    Nej, det var det någon annan som skrev, att man inte kan få intyg.

Jag och ett par andra personer i tråden har hela tiden påpekat att självklart har du rätt till ett intyg av läkare för de sjukdomar eller handikapp du har, men det har förnekats av flera.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-11 09:43:00 följande:
    Men en hel jävla buss med folk! Det kan ju inte vara så att alla har krämpor. Frågar man någon om man får sitta kan den personen kläcka ur sig, tyvärr jag mår inte heller så bra hoppas någon annan kan. Då borde någon annan erbjuda sin plats, gör de inte det spontant får man väl fråga vidare. 
    Är man i ett så uselt skick så kanske man ska välja ett annat färdsätt än buss?
    Istället för att förlita sig på att andra ska ge upp sina sittplatser. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-11 15:28:19 följande:
    Är man i ett så uselt skick så kanske man ska välja ett annat färdsätt än buss?
    Istället för att förlita sig på att andra ska ge upp sina sittplatser. 
    Alla har inte andra alternativ.
  • Anonym (Hella)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-11 09:43:00 följande:

Om man frågar vänligt och förklarar sitt problem så brukar folk hjälpa till. Om man däremot är otrevlig och kräver att andra ska göra något för en så brukar de flesta titta bort och inte låtsas höra. 

Har man dessutom inlett det hela med att inte vilja resa sig för en gamling med rollator och gräla med chauffören så är det inte troligt att man får hjälp. 

• Hjelm
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-11 18:05:51 följande:

Om man frågar vänligt och förklarar sitt problem så brukar folk hjälpa till. Om man däremot är otrevlig och kräver att andra ska göra något för en så brukar de flesta titta bort och inte låtsas höra. 

Har man dessutom inlett det hela med att inte vilja resa sig för en gamling med rollator och gräla med chauffören så är det inte troligt att man får hjälp. 

Eller hur. Otroligt hur en del är helt oförmögna att inse sin egen del i det bemötande de får.
  • Anonym (Barnvagn)

Jag undrar hur det hela slutade? Har TS nämnt det?

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-11 18:05:51 följande:

Jag har inte grälat eller varit otrevlig, jag förklarade lugnt att jag behövde platsen. Det var inte jag som gjorde fel. 
  • Anonym (Buss)

En busschaufför bestämmer över sin buss så han kan till och med neka dig att åka med bussen  om du inte gör som han säger 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Buss) skrev 2024-12-17 15:36:12 följande:

En busschaufför bestämmer över sin buss så han kan till och med neka dig att åka med bussen  om du inte gör som han säger 

Fast busschauffören får ju inte heller diskriminera passagerarna och bör väl inte heller vilja utsätta någon för onödig fara. Skulle TS tvingas stå, när hon sagt att hon inte kan, och om det sen resulterar i ett fall där hon skadas och ambulans måste tillkallas, är nog chauffören troligtvis inte vidare poppis varken med chefen eller övriga passagerare.
  • Lynx123
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-18 00:42:15 följande:
    Fast busschauffören får ju inte heller diskriminera passagerarna och bör väl inte heller vilja utsätta någon för onödig fara. Skulle TS tvingas stå, när hon sagt att hon inte kan, och om det sen resulterar i ett fall där hon skadas och ambulans måste tillkallas, är nog chauffören troligtvis inte vidare poppis varken med chefen eller övriga passagerare.
    Håller med, men i det här fallet har han prioriterat en äldre dam med rullator så då handlar det knappast om diskriminering. Om hon hade gjort sig illa under färden hade många varit medskyldiga då hon så uppenbarligen hade funktionssvårigheter. 
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?