• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 20:36:49 följande:

Men det är väl ändå ganska givet att den som behöver en rollator när hen är ute och går behöver handikappsplatsen mer än den som klarar sig utan rollator? 

Även om man är handikappad och har det svårt så måste man kunna förstå att det finns de som har det värre. 

Varför är det det? Jag känner folk som skaffar rullator för att tex kunna stanna och vila, alt ha som bärhjälp vid handling.

Jag vet inte vem av oss som "behövde den mest", men oavsett så behövde inte jag den mindre än jag behövde innan hon steg på. Jag har flertalet gånger svimmat när jag varit ute för att jag överskattat vad min kropp orkar. Jag stannar ofta och vilar och den ynka trappan upp till lägenheten gör att jag nästan spyr av utmattning när jag kommer upp. Jag drar mig verkligen för att gå ut, men jag blir inte direkt friskare av att bara vara inomhus heller.
  • Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:38:03 följande:
    Finns massor. Diabetes, till exempel.
    Finns det intyg som säger att diabetiker har rätt att sitta på bussen?
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Reumatiker) skrev 2024-12-10 20:41:46 följande:
    Finns det intyg som säger att diabetiker har rätt att sitta på bussen?
    Det var inte det du skrev. Du skrev att det inte finns intyg för icke-synliga sjukdomar.
  • Anonym (handikappad)
    Hjelm skrev 2024-12-10 20:40:54 följande:
    En 90-årig man skulle alltså bara spela gammal och gå runt med fejkrollator bara för att alltid få sitta på bussen?

Ja det låter ju sannolikt.
    Lika sannolikt som om TS fejkar
  • Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:43:53 följande:
    Det var inte det du skrev. Du skrev att det inte finns intyg för icke-synliga sjukdomar.
    Självfallet finns det intyg, jag har själv intyg på mina mediciner inför en utlandsresa. Men de gör ju ingen nytta gällande situationen som beskrivs i TS. Jag utgår självfallet från relevanta intyg. 
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (handikappad) skrev 2024-12-10 20:47:06 följande:
    Lika sannolikt som om TS fejkar
    Just precis
  • Anonym (Hella)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 20:41:33 följande:
    Varför är det det? Jag känner folk som skaffar rullator för att tex kunna stanna och vila, alt ha som bärhjälp vid handling.

Jag vet inte vem av oss som "behövde den mest", men oavsett så behövde inte jag den mindre än jag behövde innan hon steg på. Jag har flertalet gånger svimmat när jag varit ute för att jag överskattat vad min kropp orkar. Jag stannar ofta och vilar och den ynka trappan upp till lägenheten gör att jag nästan spyr av utmattning när jag kommer upp. Jag drar mig verkligen för att gå ut, men jag blir inte direkt friskare av att bara vara inomhus heller.

Nja, rollator är inte något man vanligtvis skaffar på det viset. Det är ett hjälpmedel som man får utskrivet när man behöver det. Du ser ingen skillnad på en skröplig gamling som trillar och bryter höften och dig själv? När äldre människor bryter höften ser man en genomsnittlig sökning av deras livstid med 10 år. Det gäller naturligtvis inte alla men i genomsnitt om man räknar ihop allas förväntade livslängd. 
    Det låter inte som att du har problem med balansen. Om du kan ränna runt på det där viset så kan du stå en stund på bussen. 

Du har fortfarande inte svarat om hur det hela avlöpte. Gick du av bussen eller vad hände? 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:28:36 följande:
    Jag kan inte se att det är någon i den här tråden som säger att du ska skämmas över att behöva sitta på bussen (kom igen!) eller som inte tror att det finns osynliga handikapp.

Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.

Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det. 
    Men hallå. Inte ska väl de som behöver sitta få slåss över just de sittplatserna, heller? 100% så satt de ju någon annan på den nivån av bussen som var helt frisk och kunde stå. Det ju DEN personen som då ska resa sig upp och erbjuda sin plats så att BÅDE TS och tanten kan få sitta. Herregud. Chauffören ska inte stå och börja döma vem av två personer med handikapp behöver platsen bäst.
  • Anonym (Rollator)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 21:18:10 följande:

Nja, rollator är inte något man vanligtvis skaffar på det viset. Det är ett hjälpmedel som man får utskrivet när man behöver det. Du ser ingen skillnad på en skröplig gamling som trillar och bryter höften och dig själv? När äldre människor bryter höften ser man en genomsnittlig sökning av deras livstid med 10 år. Det gäller naturligtvis inte alla men i genomsnitt om man räknar ihop allas förväntade livslängd. 
    Det låter inte som att du har problem med balansen. Om du kan ränna runt på det där viset så kan du stå en stund på bussen. 

Du har fortfarande inte svarat om hur det hela avlöpte. Gick du av bussen eller vad hände? 

Ja, rollator får man utskrivet vid behov
  • Lynx123
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 16:35:14 följande:
    Jag har aldrig sagt att hon skulle stå, men det ska inte jag heller tvingas göra.
    Men i den här situationen som du beskriver verkade det ha varit antingen hon eller du. Det är därför jag tycker att den äldre med rullator borde ha fått sitta. Det är allt.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?