• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Lynx123

Den äldre damen med rullator hade förtur så jag tycker att chauffören agerade korrekt.

• Anonym (Jag)
    Lynx123 skrev 2024-12-09 13:59:44 följande:

Den äldre damen med rullator hade förtur så jag tycker att chauffören agerade korrekt.

Varför? För yngre kan inte vara sjuka?
  • Anonym (J)
    Lynx123 skrev 2024-12-09 13:59:44 följande:

Har du källa på att det finns en sådan regel hos bussbolagen i Sverige?
    Eller är det din personliga åsikt? 
  • Anonym (Nej)

Nej, de ska inte kunna tvinga dig när du har hälsoskäl, och det verkar så av din beskrivning. Då får de fråga någon annan.

• Anonym (JB)

Vet inte om han får göra så men det är jävla elakt i alla fall. Men kan det ha varit så att tanten behövde plats för rullatorn? Tänker om du sa på en sån där nedfällbar plats? Om inte, så tycker jag absolut att du ska höra av dig till hans arbetsgivare. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Marie) skrev 2024-12-09 12:51:49 följande:
    Jag gjorde ju det, men de trodde mig inte.
    Fanns fler platser hon lätt hade kunnat ta, hon såg ut att gå helt obehindrat när rullatorn fällts ihop. Alla är inte beroende av den på det sättet att de inte kan gå utan.TS skriver ju att det fanns andra lediga platser
    Nej, hon skriver att tanten kunnat fråga någon annan eftersom TS behövde platsen själv.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:01:25 följande:
    Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
    Jag skulle bara höra av mig till företaget, berätta om upplevelsen och hur illa bemött du kände dig. Du har lika stor rätt som den äldre kvinnan att sitta där, och det kan ju vara bra om företaget påminner sina chaufförer om att alla som är unga är faktiskt inte friska. Många handikapp syns ju faktiskt inte.

Personligen förstår jag inte det där om att hoppa på en person som sitter på en handikapplats för att just hen ska flytta sig, då det är en stor chans att personen sitter där just för att hen behöver sitta. Är ju enklare att öppna upp till fler passagerare att om någon kan stå eller gå längre bak i bussen till en ledig plats är det uppskattat. 
  • Lynx123
    Anonym (J) skrev 2024-12-09 14:15:18 följande:
    Har du källa på att det finns en sådan regel hos bussbolagen i Sverige?
    Eller är det din personliga åsikt? 
    Nej, det har jag inte. Jag talar om respekt för.en äldre person med rullator. Denne har onekligen svårare att stå på en buss än TS, annars hade hen inte haft rullator.
  • Anonym (Jag)
    Lynx123 skrev 2024-12-09 22:31:13 följande:
    Nej, det har jag inte. Jag talar om respekt för.en äldre person med rullator. Denne har onekligen svårare att stå på en buss än TS, annars hade hen inte haft rullator.
    Så jag ska ta att skadas "av respekt för en äldre"? Varför skulle inte båda få sitta? Jag är allvarligt sjuk.
  • Anonym (Anna)
    Lynx123 skrev 2024-12-09 22:31:13 följande:
    Alla som inte kan stå i bussen, utan stor risk att skadas, förtjänar respekt.

Detta är inte en fråga om kvinnan med rullator kontra TS.  En hjälpsam busschaufför hade frågat de övriga i bussen om någon kunde tänka sig att stå, inte gett sig på personen som förklarat att hen behöver sitta.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?