Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:01:25 följande:
Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
Jag skulle bara höra av mig till företaget, berätta om upplevelsen och hur illa bemött du kände dig. Du har lika stor rätt som den äldre kvinnan att sitta där, och det kan ju vara bra om företaget påminner sina chaufförer om att alla som är unga är faktiskt inte friska. Många handikapp syns ju faktiskt inte.
Personligen förstår jag inte det där om att hoppa på en person som sitter på en handikapplats för att just
hen ska flytta sig, då det är en stor chans att personen sitter där just för att hen behöver sitta. Är ju enklare att öppna upp till fler passagerare att om någon kan stå eller gå längre bak i bussen till en ledig plats är det uppskattat.