• Lynx123

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Den äldre damen med rullator hade förtur så jag tycker att chauffören agerade korrekt.

• Lynx123
    Anonym (J) skrev 2024-12-09 14:15:18 följande:
    Har du källa på att det finns en sådan regel hos bussbolagen i Sverige?
    Eller är det din personliga åsikt? 
    Nej, det har jag inte. Jag talar om respekt för.en äldre person med rullator. Denne har onekligen svårare att stå på en buss än TS, annars hade hen inte haft rullator.
  • Lynx123
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 22:40:51 följande:
    Så jag ska ta att skadas "av respekt för en äldre"? Varför skulle inte båda få sitta? Jag är allvarligt sjuk.
    Du kunde gå på bussen utan hjälpmedel. Det kunde inte den äldre. Alltså behöver den äldre sätet mer än du. Betyder inte att du är fullt frisk, men du kan ta dig omkring utan rullator.
  • Lynx123
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 07:26:45 följande:
    Det är stor skillnad att kunna gå i lugnt tempo och att klara att stå på en buss i rörelse.
    Särskilt för en person med rullator. 
  • Lynx123
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 16:35:14 följande:
    Jag har aldrig sagt att hon skulle stå, men det ska inte jag heller tvingas göra.
    Men i den här situationen som du beskriver verkade det ha varit antingen hon eller du. Det är därför jag tycker att den äldre med rullator borde ha fått sitta. Det är allt.
  • Lynx123
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-18 00:42:15 följande:
    Fast busschauffören får ju inte heller diskriminera passagerarna och bör väl inte heller vilja utsätta någon för onödig fara. Skulle TS tvingas stå, när hon sagt att hon inte kan, och om det sen resulterar i ett fall där hon skadas och ambulans måste tillkallas, är nog chauffören troligtvis inte vidare poppis varken med chefen eller övriga passagerare.
    Håller med, men i det här fallet har han prioriterat en äldre dam med rullator så då handlar det knappast om diskriminering. Om hon hade gjort sig illa under färden hade många varit medskyldiga då hon så uppenbarligen hade funktionssvårigheter. 
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?