• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:55:54 följande:

Tråden handlar om ifall chauffören har rätt att göra som han gjorde eller om det är något som borde anmälas.

Vad hände, flyttade du på dig eller fick tanten stå?

Ja, i första skedet innan han visste att du behövde  platsen så gjorde han rätt. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hur och vad?) skrev 2024-12-09 10:55:12 följande:

Vad exakt sa du? och hur sa du det?
    Om du berättade om ditt funktionshinder eller sjukdom som gör att du behöver sitta på handikapp platsen är det konstigt att chauffören fortsatte att säga att du måste flytta på dig. är det just handikapp platsen du behöver eller bara att sitta ner? 
    sjukdom eller funktionsnedsättning syns inte alltid men om man berättar brukar folk förstå.

Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hur och vad?) skrev 2024-12-09 10:55:12 följande:

Vad exakt sa du? och hur sa du det?
    Om du berättade om ditt funktionshinder eller sjukdom som gör att du behöver sitta på handikapp platsen är det konstigt att chauffören fortsatte att säga att du måste flytta på dig. är det just handikapp platsen du behöver eller bara att sitta ner? 
    sjukdom eller funktionsnedsättning syns inte alltid men om man berättar brukar folk förstå.

Fast ingen i bussen verkade förstå fast TS förklarade. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:01:25 följande:
    Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
    Bad du själv att någon annan skulle erbjuda din plats?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2024-12-09 11:06:43 följande:
    Nej, inte mer än att jag sa att då behöver jag få en annan plats.
  • Anonym (f)
    Anonym (?) skrev 2024-12-09 11:06:43 följande:
    Fast man ska inte behöva det. 

Jag arbetar inom kollektivtrafiken, nej chauffören har inte gjort något olagligt, men kanske olämpligt. I normala fall brukar inte ens chaufförer lägga sig i så mycket som denna verkar ha gjort.

Man kan klaga på en chaufför hos det bolag denne arbetar på, bara skriv ner bussnummer, tid och sträcka/plats. Sedan kommer det inte direkt leda någon vart, men busschaufförerna kanske får en påminnelse om att alla funktionsvarianter/sjukdomar inte syns.
  • Dr Nail
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:46:37 följande:
    Nej det är det inte alls. Vad är ragebait med att två behöver platsen och jag blev illa behandlad på grund av det?
    Men ok jag ska spela med. Så varför bytte du inte plats bara? Det är väl inte svårt och hade förhindrat hela situationen både för dig och för chauffören.

Du kunde uppenbarligen ta dig till bussen utan problem, nog mäktar du förflytta dig en halv meter inne i bussen? Eller tänker jag fel nu?
  • Anonym (Anna)

Tråden handlar om ifall chauffören har rätt att göra som han gjorde eller om det är något som borde anmälas.

Det ska självklart anmälas. 

Man ska inte behöva berätta mer om sin medicinska historia än att man är sjuk/funktionsnedsatt och behöver sitta. Chaufförerna ska vara utbildade nog att förstå att alla svårigheter inte syns. 

Dock undrar jag om du själv bad om att få en annan plats istället. Det borde du ha gjort, ifall vilken sittplats som helst, på nedre plan, funkar för dig.
  • Dr Nail

Tråden handlar nog snarare om ditt beteende.
  • Anonym (Jag)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:19:34 följande:
    Men ok jag ska spela med. Så varför bytte du inte plats bara? Det är väl inte svårt och hade förhindrat hela situationen både för dig och för chauffören.

Du kunde uppenbarligen ta dig till bussen utan problem, nog mäktar du förflytta dig en halv meter inne i bussen? Eller tänker jag fel nu?
    Läser du ens vad jag säger? Bussen var full.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?