Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:55:54 följande:

Tråden handlar om ifall chauffören har rätt att göra som han gjorde eller om det är något som borde anmälas.

Det ska självklart anmälas. 

Man ska inte behöva berätta mer om sin medicinska historia än att man är sjuk/funktionsnedsatt och behöver sitta. Chaufförerna ska vara utbildade nog att förstå att alla svårigheter inte syns. 

Dock undrar jag om du själv bad om att få en annan plats istället. Det borde du ha gjort, ifall vilken sittplats som helst, på nedre plan, funkar för dig.
  • Anonym (Anna)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:33:15 följande:
    Varför?
    Det har inte TS någon skyldighet att berätta, vare sig för busschauffören eller dig.
  • Anonym (Anna)
    Dr Nail skrev 2024-12-09 11:52:21 följande:
    Men om man har ett problem vad är det som hindrar från att berätta så folk vet och lämnar en i fred?

Och hur tog han sig till bussen isf ens? Jag försöker bara förstå
    Hälsoproblem kan vara något väldigt intimt och privat.
  • Anonym (Anna)
    Lynx123 skrev 2024-12-09 22:31:13 följande:
    Nej, det har jag inte. Jag talar om respekt för.en äldre person med rullator. Denne har onekligen svårare att stå på en buss än TS, annars hade hen inte haft rullator.
    Alla som inte kan stå i bussen, utan stor risk att skadas, förtjänar respekt.

Detta är inte en fråga om kvinnan med rullator kontra TS.  En hjälpsam busschaufför hade frågat de övriga i bussen om någon kunde tänka sig att stå, inte gett sig på personen som förklarat att hen behöver sitta.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (R) skrev 2024-12-10 11:19:41 följande:
    Om dur frisk och inte exempelvis höggravid eller så, anser jag att det är givet att du lämnar din plats till en äldre med rollator 
    TS är inte frisk.
  • Anonym (Anna)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:51:37 följande:
    Har man ett handikapp som inte syns utanpå ska man givetvis kunna styrka det och ha med läkarutlåtande.

I en situation där två har rätt till handikapplats får chauffören fortfarande avgöra vem som har störst behov av den, om det skulle bli bråk.

Visst kan TS anmäla om hen anser att chauffören gjort fel, men det lär inte leda någonstans om hen inte visade upp intyg och inte kan redogöra hur hela situationen gick till.
    Nu tror jag att du blandar ihop handikapplatsen på bussen med handikapparkeringar. Till parkeringen behöver du tillstånd.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 22:08:05 följande:
    Och det är rimligt att jag ska behöva riskera att svimma och kanske skada mig rejält i fallet, istället för att de ber någon annan resa sig? Jag har ett allvarligt hjärtfel, jag har tur om jag ens blir så gammal. Uttala dig inte om vad du anser att jag borde klara, för du vet ingenting.

Det kvittar vad som hände. Chauffören var en idiot och företaget har informerats om händelsen.
    Bra att det är anmält.

Av ren nyfikenhet: Hur slutade situationen i bussen? Var det någon annan som reste sig till sist, så att ni båda fick sitta?
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?