• Anonym (Jag)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag satt på handikapp-platsen på bussen i morse och det var fullt i övrigt när en tant med rullator skulle på. Jag sa att jag behöver platsen och att hon får be någon annan ge sin, men det tänkte hon inte. Både hon och snabbt efter chauffören sa åt mig att resa mig och att isf JAG fick be om någon annans plats. Får chauffören göra såhär? Eller borde jag anmäla det till hans arbetsgivare?

• Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:50:17 följande:
    Ingen reagerade mer än med sura blickar. Den bredvid satt med barnvagn med en typ nyfödd i och hade alltså också rätt att vara där.
    Då fick väl hon resa på sig, man är inte handikappad för att man har en barnvagn med en unge i heller.
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:01:25 följande:
    Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
    Så vad har då din ålder med saken att göra?
    Du säger ju själv att även unga kan vara sjuka, men så rätt som det är så måste du påpeka att du minsann inte är någon "barnunge" för du är faktiskt över 30...?

Jaha?

Den äldre damen skulle fått en av era platser, är du så sjuk som du säger... hur vågar du ens ta bussen då? Tänk om det inte hade funnits en handikapplats ledig? Hade du gått hem igen då?
    Och varför ska en med barnvagn ses som handikappad? Ungen ligger ju för fasiken i vagnen!

--------
    Hoppas att du inte klämde svansen i dörren när du klev av.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 05:20:51 följande:
    Då fick väl hon resa på sig, man är inte handikappad för att man har en barnvagn med en unge i heller.
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:01:25 följande:
    Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
    Så vad har då din ålder med saken att göra?
    Du säger ju själv att även unga kan vara sjuka, men så rätt som det är så måste du påpeka att du minsann inte är någon "barnunge" för du är faktiskt över 30...?

Jaha?

Den äldre damen skulle fått en av era platser, är du så sjuk som du säger... hur vågar du ens ta bussen då? Tänk om det inte hade funnits en handikapplats ledig? Hade du gått hem igen då?
    Och varför ska en med barnvagn ses som handikappad? Ungen ligger ju för fasiken i vagnen!

--------
    Hoppas att du inte klämde svansen i dörren när du klev av.
    De med barnvagnar har också rätt att sitta där, det finns tom skyltar om det.
    Jag pratar om min situation specifikt, iom att han använde argumentet att jag är ung, då påpekade jag bara att SÅ ung är jag inte.

Jag tar bussen för att jag inte har något val. Och jag behöver ingen handikapp-plats, bara jag slipper gå i trappan.
  • Anonym (Hur)

Hur slutade det då? Vem fick siita?

• Lynx123
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 22:40:51 följande:
    Så jag ska ta att skadas "av respekt för en äldre"? Varför skulle inte båda få sitta? Jag är allvarligt sjuk.
    Du kunde gå på bussen utan hjälpmedel. Det kunde inte den äldre. Alltså behöver den äldre sätet mer än du. Betyder inte att du är fullt frisk, men du kan ta dig omkring utan rullator.
  • Goneril

Svarar som jag gjorde i din andra tråd, är du allvarligt sjuk ska du ha färdtjänst. Du kan inte förvänta dig full service av allmänheten.

• Anonym (Jag)
    Goneril skrev 2024-12-10 07:21:31 följande:

Svarar som jag gjorde i din andra tråd, är du allvarligt sjuk ska du ha färdtjänst. Du kan inte förvänta dig full service av allmänheten.

Jag har ingen annan tråd, såg däremot att någon startat en med typ samma bakgrund.

Jag har inte rätt till färdtjänst annat än till och från sjukhuset. Vadå full service? Jag hade redan en plats.
  • Anonym (Jag)
    Lynx123 skrev 2024-12-10 07:16:22 följande:
    Du kunde gå på bussen utan hjälpmedel. Det kunde inte den äldre. Alltså behöver den äldre sätet mer än du. Betyder inte att du är fullt frisk, men du kan ta dig omkring utan rullator.
    Det är stor skillnad att kunna gå i lugnt tempo och att klara att stå på en buss i rörelse.
  • Anonym (Reumatiker)

Jag var med om en liknande händelse, där jag satt på en av fyra handikapplatser. Det fanns tre lediga. Jag hade ett reumatiskt skov och behövde stången för att resa mig enklare. En dam kom och frågade om hon fick sitta ner och jag svarade att det självklart gick bra. Hon började då dra och slita i mig och vråla att jag skulle flytta på mig och att jag inte hade nån rätt att sitta där. 

Det var så fruktansvärt förnedrande. Alla stirrade, inklusive chauffören, men ingen sa nåt. När tanten inte fick loss mig, gick hon problemfritt längre bak i bussen. Kvar satt jag och grät. Hemskt! 

• Anonym (R)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 10:12:29 följande:

Som jag sa i TS, jag behövde platsen. Det fanns massor av andra platser hon kunde ha bett om att få. Varför har hon mer rätt till den än någon annan som också behöver sitta? Ung är inte samma sak som frisk.

Om dur frisk och inte exempelvis höggravid eller så, anser jag att det är givet att du lämnar din plats till en äldre med rollator 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (R) skrev 2024-12-10 11:19:41 följande:
    Om dur frisk och inte exempelvis höggravid eller så, anser jag att det är givet att du lämnar din plats till en äldre med rollator 
    TS är inte frisk.
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?