Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Anonym (Jag) skrev 2024-12-09 11:01:25 följande:
    Jag sa att jag måste sitta på grund av kraftig yrsel och lågt blodtryck (hjärtsjuk, men det ville jag inte informera hela bussen om), samt dåliga knän och höfter. Han viftade bara bort det. Jag behövde bara sitta, men fanns ingen annan plats. Han ansåg att jag skulle stå så kvinnan fick sitta och körde på om att hon är gammal och jag ung etc. Jag är en bra bit över 30, så är ingen barnunge heller. Kvinnan eller chauffören borde ha sagt åt någon annan att resa sig, men de vägrade.
    Jag skulle bara höra av mig till företaget, berätta om upplevelsen och hur illa bemött du kände dig. Du har lika stor rätt som den äldre kvinnan att sitta där, och det kan ju vara bra om företaget påminner sina chaufförer om att alla som är unga är faktiskt inte friska. Många handikapp syns ju faktiskt inte.

Personligen förstår jag inte det där om att hoppa på en person som sitter på en handikapplats för att just hen ska flytta sig, då det är en stor chans att personen sitter där just för att hen behöver sitta. Är ju enklare att öppna upp till fler passagerare att om någon kan stå eller gå längre bak i bussen till en ledig plats är det uppskattat. 
  • Anonym (Alexandra)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:35:26 följande:

Om en uppenbart handikappad person kliver på och du inte kan styrka att du också är handikappad och i lika stort eller större behov av platsen, får du givetvis lämna den. Hur man INTE kan förstå det är en gåta.

Men försök gärna att anmäla busschauffören. Då kanske det kommer fram att han har gjort sitt jobb på ett ovanligt bra sätt och får välförtjänt beröm av chefen.

Men herregud? Man ska inte behöva styrka och argumentera för att man ska få sitta pga hälsoskäl. Tekniskt sett får t.ex. inte busschaufförer fråga vad för slags handikapp man har heller, just för att det är privat. Sen berättade ju TS att hen också behövde sitta och det måste räcka. 

Tror ingen vettig chef berömmer att en anställd kränker en kund med handikapp?

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-10 19:17:44 följande:
    Jag, 60 år, hade inte rest mig för en 30-åring som ser välmående ut. Nej.
    Inte heller hade jag rest mig för någon som är gravid. Jag har också varit gravid men gnällde inte halvt ihjäl mig för det.

Skulle min 90-åriga mor också behövt stå för att du ska sitta?

Är du 60 år borde du väl lärt dig vid det här laget att behandla andra medmänniskor bättre än sådär? Är ju bara pinsamt att säga såna där saker i din ålder.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:28:36 följande:
    Jag kan inte se att det är någon i den här tråden som säger att du ska skämmas över att behöva sitta på bussen (kom igen!) eller som inte tror att det finns osynliga handikapp.

Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.

Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det. 
    Men hallå. Inte ska väl de som behöver sitta få slåss över just de sittplatserna, heller? 100% så satt de ju någon annan på den nivån av bussen som var helt frisk och kunde stå. Det ju DEN personen som då ska resa sig upp och erbjuda sin plats så att BÅDE TS och tanten kan få sitta. Herregud. Chauffören ska inte stå och börja döma vem av två personer med handikapp behöver platsen bäst.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Buss) skrev 2024-12-17 15:36:12 följande:

En busschaufför bestämmer över sin buss så han kan till och med neka dig att åka med bussen  om du inte gör som han säger 

Fast busschauffören får ju inte heller diskriminera passagerarna och bör väl inte heller vilja utsätta någon för onödig fara. Skulle TS tvingas stå, när hon sagt att hon inte kan, och om det sen resulterar i ett fall där hon skadas och ambulans måste tillkallas, är nog chauffören troligtvis inte vidare poppis varken med chefen eller övriga passagerare.
  • Anonym (Alexandra)
    Lynx123 skrev 2024-12-18 06:55:08 följande:
    Håller med, men i det här fallet har han prioriterat en äldre dam med rullator så då handlar det knappast om diskriminering. Om hon hade gjort sig illa under färden hade många varit medskyldiga då hon så uppenbarligen hade funktionssvårigheter. 
    Fast alltså... Chauffören hade kunnat vända sig till viken annan resenär som helst när TS berättade att hon inte kunde stå. Alternativt, om hela bussen har problem att stå får ju tanten vänta på nästa buss istället, då först till kvarn gäller. 
  • Anonym (Alexandra)
    molly50 skrev 2024-12-18 13:34:45 följande:
    Såklart är inte osynliga handikapp mindre viktiga.
    Men kanske borde du ha berättat utförligare för chauffören och den gamla damen om vad som kan hända om du får stå för länge?
    Kanske borde du ha berättat om din sjukdom så att de hade fått bättre förståelse för din situation?
    Och om möjligheten finns så kanske du kan skaffa intyg att visa upp tills nästa gång,om situationen skulle uppstå igen.
    Det är lätt hänt att bli missförstådd om man har ett osynligt handikapp eller en sjukdom om man inte kan bevisa det.

Fast man ska inte behöva berätta utförligt och man ska inte behöva ha med intyg för en sittplats på en buss. Det ÄR fel av chauffören att börja tjafsa med en passagerare som säger att hen inte kan stå pga sjukdom eller handikapp. Det ÄR kränkande mot den personen att då behöva argumentera för sig och bevisa att hen behöver sitta. 

Det handlar liksom inte om att TS borde tänka efter lite, eller förbereda mer inför nästa resa. Det är fel av dig att lägga skuld på TS här då det är chauffören som gjort fel. TS ska kunna åka buss som vem som helst och kunna få sitta då hon behöver det. Ingen ska behöva lägga ut massa privat information om ens hälsa för en busschaufför för att få sitta ner. Det är ju absurt.

• Anonym (Alexandra)
    Lynx123 skrev 2024-12-18 17:15:23 följande:
    Jag talar hela tiden om jämförelsen nellan er två i hans ögon. Busschauffören har ju onekligen sett er båda gå på. Du utan hjälpmedel. Hon, äldre och med hjälpmedel. Det är så många som struntar i att visa häsyn för de äldre på de där platserna att jag förstår honom. 

Men vem som helst fattar väl att det är skillnad att kunna gå, i sin egen takt på marken som är stilla, stadig och orörlig, och att stå i en buss som skumpar runt över gupp, i kurvor och kan komma upp i rätt höga hastigheter.

Känns inte som att man behöver vara ett geni direkt för att lista ut att bara för att man kan göra det ena kanske man inte kan göra det andra. 

Många som använder rullstol kan ju också gå t.ex., men det betyder inte att de kan gå överallt, hur långt som helst eller hur länge som helst. Så bara för att de KAN gå, vissa kanske kan gå obehindrat en hel dag, men samtidigt behöver använda ett hjälpmedel som rullstol en annan för att de gör andra typer av aktiviteter den dagen. 

Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?