Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?
Anonym (Reumatiker) skrev 2024-12-10 19:01:49 följande:
Förlåt, men tror du att läkare ens skriver ut intyg för en så sak? Det kan jag upplysa dig om att det inte finns. Det är på grund av sådana som dig, som jag har skämts över min sjukdom i så många år. På grund av sådana som du, okunniga och arroganta människor. Det är så klart fel. Det är inte jag som ska skämmas när jag behöver sitta. Det är du! Jag gissar dock att du saknar vett nog för att göra det. Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.
Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det.