Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:28:36 följande:
Jag kan inte se att det är någon i den här tråden som säger att du ska skämmas över att behöva sitta på bussen (kom igen!) eller som inte tror att det finns osynliga handikapp.
Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.
Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det.
Rimligt är så klart att någon annan reser sig och att först till kvarn-principen gäller. För busschauffören gör sig skyldig till diskriminering om vederbörande kräver att en person med funktionsnedsättning står upp, trots att det inte går. Du förstår säkert själv att det inte finns några intyg på icke-synliga funktionsnedsättningar
Det är klart uppenbart att många inte har någon aning om hur osynliga funktionsnedsättningar fungerar! Många borde verkligen utbilda sig.