Inlägg från: Anonym (Reumatiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reumatiker)

Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?

Jag var med om en liknande händelse, där jag satt på en av fyra handikapplatser. Det fanns tre lediga. Jag hade ett reumatiskt skov och behövde stången för att resa mig enklare. En dam kom och frågade om hon fick sitta ner och jag svarade att det självklart gick bra. Hon började då dra och slita i mig och vråla att jag skulle flytta på mig och att jag inte hade nån rätt att sitta där. 

Det var så fruktansvärt förnedrande. Alla stirrade, inklusive chauffören, men ingen sa nåt. När tanten inte fick loss mig, gick hon problemfritt längre bak i bussen. Kvar satt jag och grät. Hemskt! 

• Anonym (Reumatiker)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:35:26 följande:

Om en uppenbart handikappad person kliver på och du inte kan styrka att du också är handikappad och i lika stort eller större behov av platsen, får du givetvis lämna den. Hur man INTE kan förstå det är en gåta.

Men försök gärna att anmäla busschauffören. Då kanske det kommer fram att han har gjort sitt jobb på ett ovanligt bra sätt och får välförtjänt beröm av chefen.

Hur ska man styrka det, när det inte räcker med att berätta?
  • Anonym (Reumatiker)
    Hjelm skrev 2024-12-10 18:51:37 följande:
    Har man ett handikapp som inte syns utanpå ska man givetvis kunna styrka det och ha med läkarutlåtande.

I en situation där två har rätt till handikapplats får chauffören fortfarande avgöra vem som har störst behov av den, om det skulle bli bråk.

Visst kan TS anmäla om hen anser att chauffören gjort fel, men det lär inte leda någonstans om hen inte visade upp intyg och inte kan redogöra hur hela situationen gick till.
    Förlåt, men tror du att läkare ens skriver ut intyg för en så sak? Det kan jag upplysa dig om att det inte finns. Det är på grund av sådana som dig, som jag har skämts över min sjukdom i så många år. På grund av sådana som du, okunniga och arroganta människor. Det är så klart fel. Det är inte jag som ska skämmas när jag behöver sitta. Det är du! Jag gissar dock att du saknar vett nog för att göra det. 
  • Anonym (Reumatiker)
    Hjelm skrev 2024-12-10 19:53:51 följande:
    Det finns sjukintyg, jo. Inte "rätt till handikapp-plats på bussen"-intyg. Men intyg som styrker att du har någon form av handikapp eller sjukdom. 
    Efter incidenten då en äldre kvinna drog och slet i mig för att jag satt på handikapplatsen, frågade jag efter något liknande hos min behandlande läkare. Han hade aldrig hört talas om det och ägnade sig inte heller åt att skriva ut intyg till höger och vänster om ingenting.

Men du vet så klart bättre?
  • Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 20:11:25 följande:
    Jag gissar att din läkare tror det är bättre för dig att stå ibland. Att sitta stilla för mycket är inte bra för någon. De som behöver sitta på bussar är de som riskerar att falla annars. Reumatism ger inte dålig balans vanligtvis. 

Verkligen inte! Min läkare ber mig snarast att ta det lugnt. Jag tränar mycket och ofta, springer och styrketränar eftersom det gör mig bättre. Jag står allt som oftast, men ibland blir allt för dålig i min sjukdom och behöver sitta. Då behöver jag ofta också stången som hjälp att resa mig. 

• Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:28:36 följande:
    Jag kan inte se att det är någon i den här tråden som säger att du ska skämmas över att behöva sitta på bussen (kom igen!) eller som inte tror att det finns osynliga handikapp.

Däremot är inte alla handikapp likvärda eller jämförbara. Är det flera med olika handikapp som vill ha den reserverade platsen och bara EN av dem är synligt handikappad, kommer förstås den personen med BEVISAT behov att få den. Hade jag varit busschaufför och valet stod mellan en uppenbart handikappad person och en som hävdade att hon var det men inte kunde styrka det, hade jag självklart gett platsen till den jag visste med 100-procentig säkerhet var handikappad.

Därför är det ju lite märkligt att man som åtminstone utåt sett frisk 30-åring säger att man är så sjuk att man måste få sitta ned på bussen - före en gammal och rörelsehindrad person - men samtidigt inte kunna styrka det. Vem som helst skulle ju i så fall kunna säga det. 

Rimligt är så klart att någon annan reser sig och att först till kvarn-principen gäller. För busschauffören gör sig skyldig till diskriminering om vederbörande kräver att en person med funktionsnedsättning står upp, trots att det inte går. Du förstår säkert själv att det inte finns några intyg på icke-synliga funktionsnedsättningar  

Det är klart uppenbart att många inte har någon aning om hur osynliga funktionsnedsättningar fungerar! Många borde verkligen utbilda sig. 

• Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Hella) skrev 2024-12-10 20:36:49 följande:

Men det är väl ändå ganska givet att den som behöver en rollator när hen är ute och går behöver handikappsplatsen mer än den som klarar sig utan rollator? 

Även om man är handikappad och har det svårt så måste man kunna förstå att det finns de som har det värre. 

När jag är som sjukast är jag för sjuk för att vara ute och gå. Däremot måste jag ibland ta mig till läkare, för undersökning eller provtagning. Med din logik är jag alltså i större behov än en som kan promenera med rullator. 
  • Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:38:03 följande:
    Finns massor. Diabetes, till exempel.
    Finns det intyg som säger att diabetiker har rätt att sitta på bussen?
  • Anonym (Reumatiker)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-12-10 20:43:53 följande:
    Det var inte det du skrev. Du skrev att det inte finns intyg för icke-synliga sjukdomar.
    Självfallet finns det intyg, jag har själv intyg på mina mediciner inför en utlandsresa. Men de gör ju ingen nytta gällande situationen som beskrivs i TS. Jag utgår självfallet från relevanta intyg. 
Svar på tråden Får busschauffören tvinga en att ge sin plats?