• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (Suck för alla fördomar)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 11:14:32 följande:
    Det borde du inte ha råd med. Det finns dom som jobbar och sliter 40h i veckan som inte har råd med det. Hoppas det blir svårare och svårare att få sjukersättning och att ni tvingas ut och göra nåt som ni klarar. 
    Det beror ju på vilka övriga kostnader man har. Om man snålar och inte har hög hyra mm så kanske man kan unna sig en semester. Det är liksom skillnad om man lever på nudlar jämfört mot oxfile och entrecote.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (Suck för alla fördomar) skrev 2024-10-23 13:45:04 följande:
    Det beror ju på vilka övriga kostnader man har. Om man snålar och inte har hög hyra mm så kanske man kan unna sig en semester. Det är liksom skillnad om man lever på nudlar jämfört mot oxfile och entrecote.
    Orkar man att åka på semester så klarar man också av att jobba några timmar varje dag. 
  • Freddie K
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 15:02:23 följande:
    Orkar man att åka på semester så klarar man också av att jobba några timmar varje dag. 
    Vem har sagt att vi inte jobbar? Visst, det är inte ett "riktigt" jobb, men vi sitter inte bara och slappar. I alla fall inte på min dagliga verksamhet. Jag vet att jag säger det ofta, men jag känner att jag måste påpeka det.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Hi)
    Freddie K skrev 2024-10-23 15:05:46 följande:
    Vem har sagt att vi inte jobbar? Visst, det är inte ett "riktigt" jobb, men vi sitter inte bara och slappar. I alla fall inte på min dagliga verksamhet. Jag vet att jag säger det ofta, men jag känner att jag måste påpeka det.
    Jag vet att du har DV. Inlägget var främst riktat till personen som åker på semester. 
  • Freddie K
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 15:07:16 följande:
    Jag vet att du har DV. Inlägget var främst riktat till personen som åker på semester. 
    Jag skulle också kunna åka på semester, även om det är en minisemester en helg eller så.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Den där bilden av att må bra, shoppa och åka på semester är inte representativ för gruppen sjukpensionärer. Idag är det svår och bestående sjukdom som gäller. Och väldigt många har väldigt låg inkomst, som jag själv
  • Anonym (b)
    Du ser ingen skillnad på att vara ledig/semestra, vs att jobba?

Skrattande
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 11:14:32 följande:
    Det borde du inte ha råd med. Det finns dom som jobbar och sliter 40h i veckan som inte har råd med det. Hoppas det blir svårare och svårare att få sjukersättning och att ni tvingas ut och göra nåt som ni klarar. 
    Eh, ja? Det är ju precis så det är? Att man gör det man klarar? 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 11:28:22 följande:
    Jag har inte tidigare haft ett högavlönat obb, så vad yrar du om? 
    Det sa jag inte heller att du hade. Du missförstod kanske min generiska användning av du i betydelsen 'man', men även om du nu tolkade det som att du syftade specifikt på dig så innebär mitt svar till dig ändå inte att jag påstod att du hade haft ett högavlönat jobb tidigare. Det jag sa var att ett tidigare jobb med hög lön kan förklara många av de (få) situationer där någon m sjukersättning har god ekonomi. 
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 11:29:20 följande:
    Vad ligger din sjukpension på då?

Det är jag också nyfiken på. 
    Anonym (Suck för alla fördomar) skrev 2024-10-23 13:45:04 följande:
    Så klart, men jag tvivlar ju ändå på att det var så "b" menade.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 15:44:55 följande:
    Du ser ingen skillnad på att vara ledig/semestra, vs att jobba?

Skrattande
    Jag skrev jobba några timmar per dag. Inte heltid. 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?