• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (b)
    Anonym (F) skrev 2024-10-23 10:41:09 följande:
    Dock har man ej direkt råd att åka på semester om man har sjukersättning. Inte köpa massa på affärer heller. 
    Dumheter. Jag har sjukersättning, jag har råd att åka på semester. 
  • Freddie K

Man blir väl inte rik på sin sjukersättning, men man har så man klarar sig, sen lever jag väldigt snålt med. Unnar mig inte så mycket. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 10:56:30 följande:
    Det är vanligt att sjukersättningen är låg. Särskilt om man haft aktivitetsersättning eller sjukpenning på fortsättningsnivå länge
  • Anonym (F)
    låter trevligt
    En man jag känner har sjukersättning och han har knappt råd att köpa julklappar till sitt barn. Och han lever snålt året om.
  • Anonym (Hi)
    Det borde du inte ha råd med. Det finns dom som jobbar och sliter 40h i veckan som inte har råd med det. Hoppas det blir svårare och svårare att få sjukersättning och att ni tvingas ut och göra nåt som ni klarar. 
  • Freddie K
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 11:14:32 följande:
    Det borde du inte ha råd med. Det finns dom som jobbar och sliter 40h i veckan som inte har råd med det. Hoppas det blir svårare och svårare att få sjukersättning och att ni tvingas ut och göra nåt som ni klarar. 
    Sjukersättningen finns ju av en anledning. Tror du vi tycker det är kul att leva på sjukersättning? Självklart önskar vi att det var annorlunda och att vi klarade av ett vanligt jobb, men nu är det som det är. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Ana)
    Så klart finns den situation också. Har du tidigare haft ett jobb med hög inkomst men sen drabbats av något som gör att du inte längre kan jobba så kommer din sjukersättning att bli därefter. För väldigt, väldigt många är det dock inte på det viset. Väldigt många (antagligen de allra flesta) har inte haft ett högavlönat jobb och sen fått sjukersättning; de allra flesta har år av ickefungerande arbete bakom sig, med en usel inkomst, vilket gör att sjukersättningen också blir låg.
  • Anonym (b)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-23 11:26:12 följande:
    Så klart finns den situation också. Har du tidigare haft ett jobb med hög inkomst men sen drabbats av något som gör att du inte längre kan jobba så kommer din sjukersättning att bli därefter. För väldigt, väldigt många är det dock inte på det viset. Väldigt många (antagligen de allra flesta) har inte haft ett högavlönat jobb och sen fått sjukersättning; de allra flesta har år av ickefungerande arbete bakom sig, med en usel inkomst, vilket gör att sjukersättningen också blir låg.
    Jag har inte tidigare haft ett högavlönat obb, så vad yrar du om? 
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 11:28:22 följande:
    Jag har inte tidigare haft ett högavlönat obb, så vad yrar du om? 
    Vad ligger din sjukpension på då?
  • Mia448
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 11:14:32 följande:

Du pratar som om det vore ett val man gör för att slippa jobba. Det är det ej. De allra flesta mår dåligt av att inte kunna försörja sig själva. Sedan finns det sådana som blir avundsjuka på de sjuka och som önskar att de ska må så dåligt som möjligt.

Och det är extremt svårt att få det idag. Var troligtvis lättare förr. 

Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?