• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (?)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-20 23:53:09 följande:

Står ut? Jag har fullt upp att leva med mina sjukdomar och funktionsnedsättningar, så jag hinner inte tänka så mycket på det.
    Visst! Jag önskar att jag var frisk och kunnat jobba. Jag hade också viljat känna känslan av att vara behövd och inte behövt leva på skattepengar.
    Men jag kämpar varje dag för att orka leva ett bra liv, så jag tänker inte så mycket. 

Precis så är det fpr mig också. Är oftare överbelastad än understimulerad. Men människor kan ju vara sjuka på olika sätt och har olika behov.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-20 19:47:15 följande:
    Mår du bra av att trycka ner dom som redan har det svårt? Många är stolta över att klara av något. Spela roll om det heter anställning eller inte.
    Men snälla, varför är det så provocerande när någon skriver sanningen. De lättkränktas land. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-21 08:11:31 följande:
    Men snälla, varför är det så provocerande när någon skriver sanningen. De lättkränktas land. 
    Trots allt som skrivits om saken så förstår du inte poängen? Då kan jag inte hjälpa dig tyvärr.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-20 23:53:09 följande:

Står ut? Jag har fullt upp att leva med mina sjukdomar och funktionsnedsättningar, så jag hinner inte tänka så mycket på det.
    Visst! Jag önskar att jag var frisk och kunnat jobba. Jag hade också viljat känna känslan av att vara behövd och inte behövt leva på skattepengar.
    Men jag kämpar varje dag för att orka leva ett bra liv, så jag tänker inte så mycket. 

Det måste vara det jobbigaste tänker jag, att inte känna sig behövd i samhället, att inte fylla någon funktion liksom. Inga personer behöver en. Det måste vara tufft. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-21 08:21:48 följande:
    Trots allt som skrivits om saken så förstår du inte poängen? Då kan jag inte hjälpa dig tyvärr.
    Att skriva något som är sant betyder inte att man vill trycka ner. 
  • Freddie K

Jag vet att många har fördomar om oss som går på Daglig verksamhet. På vissa verksamheter kanske man bara sitter och lägger pärlplattor eller bara sitter och fikar, men så är det inte på min verksamhet. Vi gör något och inte bara för oss själva utan för målgruppen och alla egentligen. Tråkigt att folk tror att man är dum i huvudet och inte klarar av något för att man går på Daglig verksamhet. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-21 08:26:14 följande:
    Att skriva något som är sant betyder inte att man vill trycka ner. 
    Nej, igen har påstått det heller. Saken gäller att inflika något irrelevant i syfte att trycka ner. 
  • Anonym (Undring)
    Anonym (?) skrev 2024-10-21 07:28:38 följande:
    Tänk på allt du inte vet och inte ser. Ni har t ex ingen aning om vad som rör sig i personens huvud eller hur hen klarar andra rutiner. Träning kan vara det som gör livet möjligt. 
    Och det är lite så jag tänker. X har psykisk problematik, men vet inget mer.
  • Anonym (?)
    Anonym (Undring) skrev 2024-10-21 12:40:09 följande:
    Och det är lite så jag tänker. X har psykisk problematik, men vet inget mer.
    Varför tänker du på det överhuvudtaget när du vet att du saknar helhetsbilden? 
  • Anonym (a)
    Anonym (Undring) skrev 2024-10-20 23:07:17 följande:
    Blir lite intresserad då jag har en vän som flera gånger pratat om någon han käller till som har 100 % sjukersättning.
    Personen i fråga har inga fysiska handikapp, normalbyggd och tränar väldigt mycket, vilket får min vän att fundera på varför han då inte kan ta ett enklare arbete om han orkar träna så mycket.
    Personen har mental problematik, men min vän vet inte mer om den än så.
    Tråkigt att ni skvallrar om en person på det viset.
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?