• Anonym (a)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Anonym (Undring) skrev 2024-10-20 23:07:17 följande:
    Blir lite intresserad då jag har en vän som flera gånger pratat om någon han käller till som har 100 % sjukersättning.
    Personen i fråga har inga fysiska handikapp, normalbyggd och tränar väldigt mycket, vilket får min vän att fundera på varför han då inte kan ta ett enklare arbete om han orkar träna så mycket.
    Personen har mental problematik, men min vän vet inte mer om den än så.
    Tråkigt att ni skvallrar om en person på det viset.
  • Anonym (a)

Funktionsvariation är inte menat att användas istället för funktionshindrad som något gulligare och snällare ord. Det ska inte användas på individer men helt ok om någon väljer det. Tillskriv det inte på andra eller skäll på folk som inte vill använda ordet om sig själva.

• Anonym (a)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 21:44:05 följande:
    Var tvungen att googla och du verkar ha rätt. Men undrar om inte även personer inom vården här använt det om en person. Att en person har en funktionsvariation alltså
    Ja, folk har rört till det där rejält tyvärr och många gånger blir det motsatt effekt dvs väldigt nedsättande istället. Ordet i sig säger ingenting om en person :/ Folk får som sagt använda det om sig själva om de vill men uppmanar till att vara försiktig när det gäller andra :)
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?