• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Freddie K
    Anonym (Försöker) skrev 2024-10-20 05:34:29 följande:
    Det kunde ju vara ett tips till trådstartaren också.  Att skriva av sig lite ibland, särskilt när det känns motigt. 
    Ja, verkligen. Att skriva är underskattat. För mig är det som terapi och jag skulle inte klara mig utan det. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • SweeneyToad
    Anonym (Försöker) skrev 2024-10-20 03:36:57 följande:
    Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning pga en mildare npf-diagnos jag fick i mitten av tonåren.

Är i medelåldern idag och tvivlar på om det är nån idé att börja plugga och försöka ta mig in på arbetsmarknaden. Det var ca 20 år sen jag sist befann mig på en arbetsplats.

Försöker ändå att leva ett liv som jag tror främjar min fysiska och kroppsliga hälsa på ett optimalt sätt. Tror att detta gör det lättare att frammana känslor av lycka och mening i livet.

Umgås med min familj flera gånger i veckan, passar min systers barn ibland, tar vitaminer och kosttillskott, lagar god mat, tränar kondition och unnar mig godsaker för lite guldkant på vardagen. Shoppar kläder online för att känna mig fin när jag tittar mig i spegeln eller går ut. Går på långa promenader i naturen ibland, tar lugnande medel (milda, receptfria) innan sovdags för att undvika ångest på morgonen. Firar högtider, ser filmer, lyssnar på musik, hittar tröst i minnen och nostalgi när nuet känns  tungt och påtagligt hopplöst.

Har inte längre nån sexlust i kroppen vilket känns sorgligt ibland. Men får acceptera detta då sexdriften är svår att skaka liv i när den inte längre känns där i grunden. Jag är troligtvis inte fertil längre och gissar att ens egen dalande drift är en naturlig följd av detta.

Slutligen så undviker jag skadliga livsvanor som alkoholkonsumtion och droger i övrigt. Vill också försöka hela mig själv på naturlig väg och undviker därför lyckopiller, som dessutom alltid kommer med biverkningar.

På riktigt? Får man sjukersättning pga mildare npf? 
    Hemskt. 
    Som samhället bara ger upp om en då? 
    Jag vet att reglerna var annorlunda innan 2008, men detta....
  • Freddie K
    SweeneyToad skrev 2024-10-20 11:10:10 följande:
    Hemskt. 
    Jag har väl också mild NPF, skulle jag nog säga. Jag behöver hjälp med vissa saker i vardagen, men klarar mig relativt bra själv. Jag ser inte det som att samhället har gett upp, utan jag ser det som en chans att leva ett ganska drägligt liv. Jag kan inte jobba på en vanlig arbetsplats. Det har jag försökt med så denna anställningsform som jag har nu, eller vad man nu vill kalla det, gör att jag ändå får vara en del av samhället, men lite mer på mina villkor.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Försöker)
    Hemskt. 
    Ja, jag var ju rätt så ung när jag arbetade sist, flera år innan 2008.

Vad hände efter det året förresten? 
  • Anonym (ibland så)
    Anonym (Försöker) skrev 2024-10-20 13:56:05 följande:
    Ja, jag var ju rätt så ung när jag arbetade sist, flera år innan 2008.

Vad hände efter det året förresten? 
    Reglerna blev hårdare.
  • Anonym (Hi)

Kan tänka mig att det är svårt att dejta när man har sjukersättning. Det är svårt för oss med både utbildning och jobb också eftersom dejtingmarknaden är tuff idag. I så fall får du räkna med att sänka dina krav, alltså dejta en man som är i samma situation som dig, då kan du säkert hitta någon att dejta. 

• Anonym (M)
    Hemskt. 
    Är inte pga den mildare npf-diagnosen, utan pga vilka svårigheter diagnosen medför som gör det extra svårt att jobba på en vanlig arbetsplats.

Dessutom var det lättare att få sjukersättning/sjukpension förr än vad det är nu. 
  • Anonym (Försöker)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-20 14:25:40 följande:

Kan tänka mig att det är svårt att dejta när man har sjukersättning. Det är svårt för oss med både utbildning och jobb också eftersom dejtingmarknaden är tuff idag. I så fall får du räkna med att sänka dina krav, alltså dejta en man som är i samma situation som dig, då kan du säkert hitta någon att dejta. 

Hade då inte jag gjort. Känner ingen gemenskap med andra npf-are och upplever männen som knepiga och asociala. Man vill ju dejta nån som förstår hur det sociala fungerar, detta är ett minimikrav liksom.

Tror det är svårare för män med sjukersättning att få dejter av den anledningen,  iallafall om de vill träffa någon som är ?normal?. 
  • Anonym (b)
    Freddie K skrev 2024-10-20 11:27:56 följande:
    Jag har väl också mild NPF, skulle jag nog säga. Jag behöver hjälp med vissa saker i vardagen, men klarar mig relativt bra själv. Jag ser inte det som att samhället har gett upp, utan jag ser det som en chans att leva ett ganska drägligt liv. Jag kan inte jobba på en vanlig arbetsplats. Det har jag försökt med så denna anställningsform som jag har nu, eller vad man nu vill kalla det, gör att jag ändå får vara en del av samhället, men lite mer på mina villkor.
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
  • Anonym (F)

Kan du ej be om sysselsättning i form av en praktikplats?

Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?