• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 19:46:14 följande:
    Nu ja, men det har inte varit så. När sossarna satt förtidspensionerade dom helt arbetsdugliga personer.
    Du skrev förut att du hoppas att det blir svårare och svårare att få sjukersättning. Vill du verkligen att det ska bli svårare än idag? 

Lite svårt att ändra på saker retroaktivt. 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 19:46:14 följande:
    Nu ja, men det har inte varit så. När sossarna satt förtidspensionerade dom helt arbetsdugliga personer.
    Nu är det ju knappast relevant för nuet vad som gällde "förr"; dessutom var det under sossarnas styre som kraven skärptes, så du har även fel i sak. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 19:53:23 följande:
    Du skrev förut att du hoppas att det blir svårare och svårare att få sjukersättning. Vill du verkligen att det ska bli svårare än idag? 

Lite svårt att ändra på saker retroaktivt. 
    Jag tänkte mer i dåtid. Idag är det svårt, det vet jag vilket är enligt min linje. Vill absolut inte att det blir lättare iaf. 

• Anonym (Hi)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-23 20:16:50 följande:
    Nu är det ju knappast relevant för nuet vad som gällde "förr"; dessutom var det under sossarnas styre som kraven skärptes, så du har även fel i sak. 
    Klart det är relevant även nu eftersom många idag som blev  sjukpensionärer då inte skulle blivit det idag. Drabbar oss skattebetalare som jobbar. 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 20:35:08 följande:
    Klart det är relevant även nu eftersom många idag som blev  sjukpensionärer då inte skulle blivit det idag. Drabbar oss skattebetalare som jobbar. 
    Det har du förstås rätt i, men enda poängen med att klaga på något är ju om det leder till en förändring, och den förändringen har ju redan skett; därav följer att klagomålet inte längre är relevant. Att effekterna av ett gammalt system dröjer sig kvar under en övergångsperiod är ju liksom inte så mycket att göra åt.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Freddie K skrev 2024-10-23 08:40:54 följande:

Jag är inte funktionshindrad. Jag har en funktionsvariation och det är en jäkla skillnad, sen på min dagliga verksamhet så utför vi riktiga arbeten, som jag har påpekat så ofta. Jag är trött på alla fördomar och att folk ser ner på oss med daglig verksamhet! 

Även du måste acceptera att folk använder olika ord för samma sak. Att du tror att folk dömer och ser ner på dig för att folk inte använder det ordet du vill, gör mig ledsen. Men du får ha tålamod och låta den, relativa, nya benämningen fastna i allmänheten. Jag upplever också lite märkligt att du är så öppen med att du har daglig verksamhet, om du känner att folk ser ner på dig och dömer dig. Om du känner så, så ska du kanske inte vara så öppen med det? Det beror i och för sig hur jobbiga du tycker dessa känslorna är för dig. För att knyta ihop säcken, alla måste acceptera att alka inte använder samma ord för samma sak. Alla måste ha tålamod till ett nytt ord/benämning fastnar i befolkningen.
  • Anonym (a)

Funktionsvariation är inte menat att användas istället för funktionshindrad som något gulligare och snällare ord. Det ska inte användas på individer men helt ok om någon väljer det. Tillskriv det inte på andra eller skäll på folk som inte vill använda ordet om sig själva.

• Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 11:29:20 följande:
    Vad ligger din sjukpension på då?
    Sjukersättningen ligger på 13 275 kr innan skatt, om du aldrig arbetat eller haft låg lön. När skatten är dragen ligger den på ca 11 000 kr. Sen kan du ansöka om bostadstillägg. Då får du som mest 96% av hyran upp till 5000 kr. Är hyran över 5000 kr så får du 70% på det som överstiger 5000 kr upp till 7500 kr. Vill du veta mer, så googla på Sjukersättning och bostadstillägg, så får du bra info på Försäkringskassans sida. Vilken sjukersättning den personen du taggade har, vet jag inte. Det jag har skrivit är allmän information.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 20:35:08 följande:
    Ja, det drabbar skattebetalarna. Men detta är något du kan tacka regeringen för. Det finns i princip inga lätta jobb idag. Människor som har olika svårigheter har inte så mycket val idag. Vi är inte välkomna på arbetsmarknaden. Där ska du vara frisk. Du ska kämpa mer än din kropp pallar. När friska människor går in i väggen pga arbetsbelastningen, så klarar knappast vi som har olika problem samma arbetsuppgifter som friska går in i väggen av. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-23 21:33:35 följande:
    Sjukersättningen ligger på 13 275 kr innan skatt, om du aldrig arbetat eller haft låg lön. När skatten är dragen ligger den på ca 11 000 kr. Sen kan du ansöka om bostadstillägg. Då får du som mest 96% av hyran upp till 5000 kr. Är hyran över 5000 kr så får du 70% på det som överstiger 5000 kr upp till 7500 kr. Vill du veta mer, så googla på Sjukersättning och bostadstillägg, så får du bra info på Försäkringskassans sida. Vilken sjukersättning den personen du taggade har, vet jag inte. Det jag har skrivit är allmän information.
    Jag har själv sjukpension. Du kan läsa vad personen jag taggade skrev 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?