• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 15:24:28 följande:
    Den där bilden av att må bra, shoppa och åka på semester är inte representativ för gruppen sjukpensionärer. Idag är det svår och bestående sjukdom som gäller. Och väldigt många har väldigt låg inkomst, som jag själv
    Jag har en släkt i släkten som det heter som inte jobbat sen h*n kom in i bilden, då var h*n nog runt 50 år. Den här personen håller på och renoverar huset, är engagerad i olika föreningar, odlar och har flera hundar som kräver sitt. Tycker du att det är rättvist att en sån ska gå hemma med ersättning?
  • Madlie

Du hade ju väldigt gärna fått flytta till mig, hålla lite koll på hönsen och varit sällskap till hunden. 

en sjukersättning är vad man gör det till. Jag kan hålla med om att dejta någon som är sjukskriven kanske inte är det mest attraktiva. Men vänner måste man ju kunna vara ändå. 

det finns ju alltid saker man kan göra utan att det kostar, och är dom riktigt bra vänner så ska du kunna säga till dem, "jag har inte råd just nu, kan vi göra något annat gå en promenad eller secondhand eller vad man kan tänka sig" 

Sen finns det ju alltid hobbies man kan göra, typ sticka små lovika vantar att sätta på hörselskydd, som man sedan kan sälja och få in en slant, eller måla små stenar eller sy barbie kläder, finns ju hur mycket som helst man kan göra, eller erbjud att sy upp jeans.

jag har haft det dåligt ställt hela mitt liv, men man får göra så gått man kan. vissa månader har jag haft allt ifrån 0 kr till 5000 kr och då har det varit kämpigt.
    ibland släpper det så pass att jag fått 7000 kr i lön och då har man varit tacksam att det räckt till mat för månaden och lån och försäkring :) 

• Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 16:55:16 följande:
    Jag har en släkt i släkten som det heter som inte jobbat sen h*n kom in i bilden, då var h*n nog runt 50 år. Den här personen håller på och renoverar huset, är engagerad i olika föreningar, odlar och har flera hundar som kräver sitt. Tycker du att det är rättvist att en sån ska gå hemma med ersättning?
    Tänker inte sitta och bedöma någons arbetsförmåga. Man kan vara sjuk på olika sätt. Men det har blivit mycket svårare att få sjukersättning de senaste åren. Man ska inte klara av något slags arbete vilket jag tycker är rätt.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 16:55:16 följande:
    Alla de saker du nämner (utom kanske hundarna) skiljer sig dock från arbete på en avgörande punkt: allt det du nämner kan man göra i sin egen takt och i mån av ork. Det kan man inte med ett vanligt arbete. Eller hur? Hundarna, däremot, kräver ju sitt - absolut! - men för många med ffa psykisk ohälsa är det inte stresskapande så som ett arbete är, utan tvärtom: ren terapi. Det finns en anledning till att många av de alternativa sysselsättningar som erbjuds är just jobb med djur.
  • Anonym (F)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 17:40:39 följande:
    Tänker inte sitta och bedöma någons arbetsförmåga. Man kan vara sjuk på olika sätt. Men det har blivit mycket svårare att få sjukersättning de senaste åren. Man ska inte klara av något slags arbete vilket jag tycker är rätt.
    Och fel på ett sätt. För om man klarar ett enda arbete på hela arbetsmarknaden så blir det praktiskt sett väldigt svårt. Tänk om konkurrensen inom det yrket är väldigt hårt så det är iprincip omöjligt att få det jobbet. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 17:40:39 följande:
    Ja, helt rätt att det är svårare. Jag var sjukskriven för nåt år sedan i några månader och försäkringskassan frågade ut mig om allt, jag fick inte vara aktiv i någon förening eller ut och resa för då kunde jag jobba enligt dom. 
  • Mia448
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 18:06:23 följande:
    Ja, helt rätt att det är svårare. Jag var sjukskriven för nåt år sedan i några månader och försäkringskassan frågade ut mig om allt, jag fick inte vara aktiv i någon förening eller ut och resa för då kunde jag jobba enligt dom. 
    Det värsta är ju när de ska sitta säga att personer med psykisk funktionsnedsättning ska öva på sina svårigheter i 20 år på daglig verksamhet för det finns en minimal chans att de mår bättre i framtiden. Har jobbat på DV en period och många går På tillfällig ersättning i väldigt många år
  • Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2024-10-23 18:02:21 följande:
    Och fel på ett sätt. För om man klarar ett enda arbete på hela arbetsmarknaden så blir det praktiskt sett väldigt svårt. Tänk om konkurrensen inom det yrket är väldigt hårt så det är iprincip omöjligt att få det jobbet. 
    Håller med om att det inte ska vara jobb som är i princip omöjliga att få utan normalt förekommande arbeten. Vad jag har sett är det typ ekonomi, lager, bagare osv
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 18:06:23 följande:
    Tänk då att sjukpension/sjukersättning är svårare att få än sjukpenningen du fick. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 18:20:02 följande:
    Tänk då att sjukpension/sjukersättning är svårare att få än sjukpenningen du fick. 
    Nu ja, men det har inte varit så. När sossarna satt förtidspensionerade dom helt arbetsdugliga personer.
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?