• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Aniiee
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:15:42 följande:
    Lite för mycket text och siffror för mig men intressant fråga!

Vi är många som har högre utgifter än normalt när det kommer till t ex vård (även inneliggande på sjukhus), mediciner och hjälp/resor av olika slag. Så den posten behöver också budgeteras månadsvis.
    Sorry. 

Absolut, många med sjukersättning har ju också större utgifter för vård, hjälpmedel, sjukresor, en del kanske betalar hemtjänst/hjälp i hemmet, dyrare mat osv. Så frågan är ofta "var skär vi i behovan den här gången". 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 09:49:25 följande:
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:15:42 följande:
    Lite för mycket text och siffror för mig men intressant fråga!

Vi är många som har högre utgifter än normalt när det kommer till t ex vård (även inneliggande på sjukhus), mediciner och hjälp/resor av olika slag. Så den posten behöver också budgeteras månadsvis.

I korthet: sjukersättningen har ökat med 81,3 %, medan utgifterna ökat med 118, 9 %, vilket innebär att folk m sjukersättning idag har 8 % lägre inkomst än de hade 2007. Detta innebär att man har ca1700 kvar i plånboken när standardutgifter är betalda (vilka ändå inte inkluderar allt som de flesta skulle betrakta som standardutgifter), av vilka 500 spänn (minst) går till hyra. Kvar blir då 8-900 spänn - inte jättemycket pengar över till att spara/lägga på nån extra försäkring ... och definitivt inget att lägga på ett liv i sus och dus.

Sen kan man så klart leva på havregrynsgröt o nudlar, lägga noll kronor på fritid osv, och därigenom kunna spara lite mer, men ... ja. De flesta fattar nog poängen
    Bra sammanfattat.
  • Aniiee
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 09:34:30 följande:
    Hade velat sätta 100 tummar i stället för en på detta! Så bra, överskådligt och tydligt! 🙏❤️ Inte alls överraskande iofs, med tanke på att det är ett Aniiee-inlägg 😊
    Well, now you're just flattering me =P
  • Anonym (Ana)
    Aniiee skrev 2024-10-24 16:42:20 följande:
    Well, now you're just flattering me =P
    Säger bara sanningen 😊 Du skriver alltid kloka, genomtänkta saker som bidrar till den aktuella tråden. Ta det som det välförtjänta beröm det faktiskt är 😊
  • Anonym (nn)

Jag är Ts. 

Helvete, vad diskussionen urartade. 

• Anonym (Hi)
    Freddie K skrev 2024-10-24 12:11:37 följande:
    Ja, det ska löna sig att arbeta. Det håller jag med om. Om det inte lönar sig att arbeta, varför ska man arbeta då?
    Jo men problemet är ju att det lönar sig för lite att jobba gentemot att gå hemma. Ta en undersköterska tex som måste jobba heltid och slita ut sig för att det ska gå ihop sig. Trots att hon skulle må bättre av att jobba 75%. 

• Freddie K
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-24 17:58:00 följande:
    Jo men problemet är ju att det lönar sig för lite att jobba gentemot att gå hemma. Ta en undersköterska tex som måste jobba heltid och slita ut sig för att det ska gå ihop sig. Trots att hon skulle må bättre av att jobba 75%. 

Jag håller med. Det är inte rättvist. Varför ska de jobba ihjäl sig för nästan ingen lön alls?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-24 17:58:00 följande:

Problemet är ju att deras lön ligger lågt. Det kan man komma åt genom mer skattesänkning för låginkomsttagare. Den arbetande låginkomsttageren tjänar ju inget på att sjukpensionärers inkomst pressas ner ytterligare.
  • Anonym (b)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 11:54:46 följande:
    Precis. Och det är ju precis det som gör det så svårt att få sjukersättning också - det måste bevisas med många och invecklade utredningar att det är bortom all rimlighet att man någon gång i framtiden kommer att kunna jobba.
    Jag genomgick ej långa och invecklade utredningar. Det enda jag gjorde vara att få ett läkarintyg, plus en arbetsterapeutisk befömning-men de  var från 2016, och jag blev beviljad sjukersättning 2024.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-25 07:29:50 följande:
    Problemet är ju att deras lön ligger lågt. Det kan man komma åt genom mer skattesänkning för låginkomsttagare. Den arbetande låginkomsttageren tjänar ju inget på att sjukpensionärers inkomst pressas ner ytterligare.
    De betalar fortfarande mindre i skatt än vad en höginkomsttagare gör. Höj deras löner istället.
  • Freddie K

Vi som får pengar från Försäkringskassan betalar funkisskatt, vilket gör att vi får mindre i plånboken än de med riktig lön. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-25 11:04:42 följande:
    De betalar fortfarande mindre i skatt än vad en höginkomsttagare gör. Höj deras löner istället.
    Att de betalar mindre i skatt än vad höginkomsttagare gör betyder inte att det inte finns utrymme för ytterligare skattesänkningar. Det är enklare att sänka skatten, särskilt om det blir självfinansierande genom ökad konsumtion.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (b) skrev 2024-10-25 10:18:11 följande:
    Jag genomgick ej långa och invecklade utredningar. Det enda jag gjorde vara att få ett läkarintyg, plus en arbetsterapeutisk befömning-men de  var från 2016, och jag blev beviljad sjukersättning 2024.
    Så du upplevde att du fick sjukersättning lätt år 2024?
  • Anonym (b)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-25 11:36:57 följande:
    Så du upplevde att du fick sjukersättning lätt år 2024?
    Jag vet inte om det var lätt eller ej, jag bara säger min upplevelse. 

Och det är min upplevelse att jag inte behövde gå genom långa och många utredningar, jag behövde bara ett läkarbesök, och läkaren bifogade ett åtta år gammalt arbetsterapeut utredning. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (b) skrev 2024-10-25 11:57:33 följande:

Och det är min upplevelse att jag inte behövde gå genom långa och många utredningar, jag behövde bara ett läkarbesök, och läkaren bifogade ett åtta år gammalt arbetsterapeut utredning. 
    Ja, det var din upplevelse jag var ute efter. Av det du skrev så tycker jag också att du fick den lätt. Tack för att du berättade. 
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-25 11:57:33 följande:

Vad visste fk om dig sedan innan då? Sjukskrivningar? Aktivitetsersättning? Arbetsträning? 
  • Anonym (b)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 10:37:34 följande:
    Vad visste fk om dig sedan innan då? Sjukskrivningar? Aktivitetsersättning? Arbetsträning? 
    Aktivitetsersättning. 
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-26 16:09:08 följande:
    Aktivitetsersättning. 
    Kan vara bra att nämna sånt när man pratar om hur mycket som krävs för att få sjukersättning. Fk hade förmodligen tillräcklig info i ditt fall. 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 16:15:47 följande:
    Kan vara bra att nämna sånt när man pratar om hur mycket som krävs för att få sjukersättning. Fk hade förmodligen tillräcklig info i ditt fall. 
    "Kan vara bra" - hahaha, ja ... det var ju dagens underdrift 🤣🤣🤣 (jag håller alltså helt med dig, bara så du inte tror att jag dissar ditt inlägg)
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?