Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-23 21:33:35 följande:
Sjukersättningen ligger på 13 275 kr innan skatt, om du aldrig arbetat eller haft låg lön. När skatten är dragen ligger den på ca 11 000 kr. Sen kan du ansöka om bostadstillägg. Då får du som mest 96% av hyran upp till 5000 kr. Är hyran över 5000 kr så får du 70% på det som överstiger 5000 kr upp till 7500 kr. Vill du veta mer, så googla på Sjukersättning och bostadstillägg, så får du bra info på Försäkringskassans sida. Vilken sjukersättning den personen du taggade har, vet jag inte. Det jag har skrivit är allmän information.
Fast det var ju specifikt
den personens ersättning som var det intressanta, eftersom hen sa att det var dumheter att säga att man inte har råd att åka på semester om man har sjukersättning, eftersom
hen minsann har råd med det (jag var alltså den andra som undrade). Sen var det ändå bra att du la ut den här infon så folk kan se vad det är som gäller och dra sina egna slutsatser.
Jag har även läst ditt och "Anonym (?)"s meningsutbyte och förstår er båda två - jag håller fullständigt med "Anonym (?)" om att folk som sprider lögner om att man kan leva i sus och dus på sjukersättning permanentar bilden av sjukpensionärer som lata snyltare; samtidigt var det ju inte
du som spred nåt sånt, utan några andra i tråden. Ni missförstod varandra, vilket var synd - speciellt som jag misstänker att ni nog egentligen tycker likadant - men jag måste ju säga
all cred till dig som så fort du insåg att du hade tolkat fel direkt tog ansvar för det! Mer sånt hade inte varit fel här på FL ...