• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Den som sa det...) skrev 2024-10-20 20:26:57 följande:
    Hur du än vrider eller vänder på det, så är det inte anställning, som ju var frågan här.
    Fast det är ju precis det som är grejen - det var aldrig det som var frågan. Att dra upp den exakta definitionen av dv i den här tråden är precis lika irrelevant som att påpeka att någon har stavat fel i ett inlägg där varken det specifika inlägget eller tråden i sin helhet handlar om något som har att göra med stavning. Det enda sådana inlägg syftar till är att trycka ned andra människor.
  • Anonym (ibland så)
    Anonym (?) skrev 2024-10-20 20:27:14 följande:

Det här kanske sticker i ögonen på vissa, och jag förstår förstås att sjukdomen/nedsättningen som gör att du har sjukersättning kan vara svår att hantera, och att det kanske är svårt ekonomiskt. Utöver det förstår jag faktiskt inte vad som är så hemskt. Jag skulle sluta jobba imorgon om jag kunde och ägna mig åt mina intressen på heltid. Jag har en vän som har sjukersättning på deltid, varför skulle jag inte vilja vara vän med henne?

Det är inte så himla roligt att bli isolerad, som man lätt blir när man är sjuk eller har en funktionsnedsättning. Det är många som inte har orken att ägna sig åt sina intressen som de kanske hade förut, eller inte kan ägna sig åt längre pga sin sjukdom. Jag känner några stycken som sa som dig, de skulle sluta jobba och bara ägna sig åt sina hobbies, åt vänner och familj och så vidare. Det var när de var friska. Sen blev de sjuka, och efter några år av kämpande för sjukersättning med allt vad det innebär, och dessutom sjukdomarna som tar på orken, och familjen och vännerna som de kom ur synk med i livet, så har de upptäckt att det kanske inte var så sjovt att ha sjukersättning som det kanske kan se ut utifrån.

Man riskerar tappar kontakten med samhället som helhet. Jag orkar knappt ens hänga med i nyheterna längre, det känns verkligen som att jag är satt på undantag och inte är eller får lov att vara en del av samhället längre.
  • Anonym (Försöker)

Några fler råd till TS - försök att få lite frisk luft varje dag. Ta vitamin D i kapslar om du inte får tillräckligt med sol nu på vinterhalvåret.

Undvik koffein om du har lätt för att bli ångestdrabbad. Koffein ger adrenalinpåslag och stressar bara upp kroppen och sinnet ytterligare. 

Hälsa på en katt eller hund om du får se några såna vid utgång. Det ger lite värme med fysisk kontakt. Själv älskar jag katter och tar varje chans jag får att klappa en. De är ju så mjuka och mysiga varelser. 

Håll ordning och reda i ditt hem. Ha en sparsam möblering och tänk minimalistiskt. Hjälper också mot inre känslor av stress och kaos. Att det inte blir så mycket att städa. 

Håll koll på din ekonomi med räkningar och planeringar med inköpslistor eller skaffa god man eller annan person om du inte klarar detta själv. 

• Anonym (M)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 18:29:46 följande:
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
    Vad störd det dig om han anser att han har en anställningsform på DV?
  • Anonym (M)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 18:29:46 följande:
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
    Vad stör det dig om han anser att han har en anställningsform på DV?
  • Anonym (M)
    Anonym (Den som sa det...) skrev 2024-10-20 19:53:25 följande:
    Tagga ner. Personen har helt rätt. DV är en sysselsättning, inte en anställning.
    Eftersom man i vissa kommuners för lön på DV så kan det ses som en anställning. 

Tekniskt sätt är alla jobb sysselsättningar. 
  • Anonym (Undring)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-20 20:22:38 följande:
    Det är väldigt hårda krav nuförtiden - ja. Däremot tror jag inte att det är begränsat till vissa specifika diagnoser, utan det "räcker" med att bevisa att det står bortom allt rimligt tvivel att personen aldrig kommer att kunna arbeta i någon anställning i den utsträckning det gäller. Bevisföringen ligger i (ofta många, många års) misslyckade försök att lösa problemet med anpassade arbetsuppgifter, andra jobb, etc + läkarundersökningar och ingående aktivitetsförmågeutredningar med psykolog, läkare, arbetsterapeut etc.
    Blir lite intresserad då jag har en vän som flera gånger pratat om någon han käller till som har 100 % sjukersättning.
    Personen i fråga har inga fysiska handikapp, normalbyggd och tränar väldigt mycket, vilket får min vän att fundera på varför han då inte kan ta ett enklare arbete om han orkar träna så mycket.
    Personen har mental problematik, men min vän vet inte mer om den än så.
  • Anonym (Flyktig själ.)

Står ut? Jag har fullt upp att leva med mina sjukdomar och funktionsnedsättningar, så jag hinner inte tänka så mycket på det.
    Visst! Jag önskar att jag var frisk och kunnat jobba. Jag hade också viljat känna känslan av att vara behövd och inte behövt leva på skattepengar.
    Men jag kämpar varje dag för att orka leva ett bra liv, så jag tänker inte så mycket. 

• Freddie K

På min DV får vi lön i form av habersättning. Är vi inte på jobbet så får vi den inte. Så enkelt är det och för mig är det ett jobb, oavsett vad folk säger. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Anonym (Undring) skrev 2024-10-20 23:07:17 följande:
    Blir lite intresserad då jag har en vän som flera gånger pratat om någon han käller till som har 100 % sjukersättning.
    Personen i fråga har inga fysiska handikapp, normalbyggd och tränar väldigt mycket, vilket får min vän att fundera på varför han då inte kan ta ett enklare arbete om han orkar träna så mycket.
    Personen har mental problematik, men min vän vet inte mer om den än så.
    Tänk på allt du inte vet och inte ser. Ni har t ex ingen aning om vad som rör sig i personens huvud eller hur hen klarar andra rutiner. Träning kan vara det som gör livet möjligt. 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?