Anonym (?) skrev 2024-10-20 20:27:14 följande:
Det här kanske sticker i ögonen på vissa, och jag förstår förstås att sjukdomen/nedsättningen som gör att du har sjukersättning kan vara svår att hantera, och att det kanske är svårt ekonomiskt. Utöver det förstår jag faktiskt inte vad som är så hemskt. Jag skulle sluta jobba imorgon om jag kunde och ägna mig åt mina intressen på heltid. Jag har en vän som har sjukersättning på deltid, varför skulle jag inte vilja vara vän med henne?
Det är inte så himla roligt att bli isolerad, som man lätt blir när man är sjuk eller har en funktionsnedsättning. Det är många som inte har orken att ägna sig åt sina intressen som de kanske hade förut, eller inte kan ägna sig åt längre pga sin sjukdom. Jag känner några stycken som sa som dig, de skulle sluta jobba och bara ägna sig åt sina hobbies, åt vänner och familj och så vidare. Det var när de var friska. Sen blev de sjuka, och efter några år av kämpande för sjukersättning med allt vad det innebär, och dessutom sjukdomarna som tar på orken, och familjen och vännerna som de kom ur synk med i livet, så har de upptäckt att det kanske inte var så sjovt att ha sjukersättning som det kanske kan se ut utifrån.
Man riskerar tappar kontakten med samhället som helhet. Jag orkar knappt ens hänga med i nyheterna längre, det känns verkligen som att jag är satt på undantag och inte är eller får lov att vara en del av samhället längre.