Inlägg från: Anonym (Undring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undring)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Ett sidospår, men vad ska man vara för att få sjukersättning?
    Vilka typer av diagnoser brukar leda till det?

Verkar vara väldigt, väldigt svårt att få sjukersättning idag, men kanske var lättare förr?

• Anonym (Undring)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-20 20:22:38 följande:
    Det är väldigt hårda krav nuförtiden - ja. Däremot tror jag inte att det är begränsat till vissa specifika diagnoser, utan det "räcker" med att bevisa att det står bortom allt rimligt tvivel att personen aldrig kommer att kunna arbeta i någon anställning i den utsträckning det gäller. Bevisföringen ligger i (ofta många, många års) misslyckade försök att lösa problemet med anpassade arbetsuppgifter, andra jobb, etc + läkarundersökningar och ingående aktivitetsförmågeutredningar med psykolog, läkare, arbetsterapeut etc.
    Blir lite intresserad då jag har en vän som flera gånger pratat om någon han käller till som har 100 % sjukersättning.
    Personen i fråga har inga fysiska handikapp, normalbyggd och tränar väldigt mycket, vilket får min vän att fundera på varför han då inte kan ta ett enklare arbete om han orkar träna så mycket.
    Personen har mental problematik, men min vän vet inte mer om den än så.
  • Anonym (Undring)
    Anonym (?) skrev 2024-10-21 07:28:38 följande:
    Tänk på allt du inte vet och inte ser. Ni har t ex ingen aning om vad som rör sig i personens huvud eller hur hen klarar andra rutiner. Träning kan vara det som gör livet möjligt. 
    Och det är lite så jag tänker. X har psykisk problematik, men vet inget mer.
  • Anonym (Undring)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-21 19:32:02 följande:
    Jag tycker ni ska sluta diskutera varför personen har sjukersättningen. Bara för att en sak inte syns, betyder det inte att det inte finns. Du skriver att din vän säger att den bekanta har mentala problem. Ibland räcker det. Personen är kanske stabil, men kommer att braka ihop om den börjar jobba.
    Så kan det kanske vara, men man undrar om det inte kan cara möjligt med ngn form av sysselsättning

Någon timme på Samhall om dagen, ideell arbete el ngt annat
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?