• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (Undring)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-21 19:32:02 följande:
    Jag tycker ni ska sluta diskutera varför personen har sjukersättningen. Bara för att en sak inte syns, betyder det inte att det inte finns. Du skriver att din vän säger att den bekanta har mentala problem. Ibland räcker det. Personen är kanske stabil, men kommer att braka ihop om den börjar jobba.
    Så kan det kanske vara, men man undrar om det inte kan cara möjligt med ngn form av sysselsättning

Någon timme på Samhall om dagen, ideell arbete el ngt annat
  • Mia448

Alltså ts, det är ditt eget ansvar att se till att hålla dig stimulerad, skyll inte på sjukersättningen. Det finns tillgängligt daglig verksamhet, antingen som praktik på arbetsplats eller på en enklare verksamhet där det finns olika anpassade uppgifter att pyssla med. Står man inte ut så finns det lösningar, men man måste ta tag i det själv och ansöka.

• Anonym (?)
    Anonym (Undring) skrev 2024-10-22 09:44:04 följande:
    Så kan det kanske vara, men man undrar om det inte kan cara möjligt med ngn form av sysselsättning

Någon timme på Samhall om dagen, ideell arbete el ngt annat
    Tror du att du har bättre koll på personens arbetsförmåga än vad läkare och forsäkringskassan har? 
  • Freddie K

Jag är inte funktionshindrad. Jag har en funktionsvariation och det är en jäkla skillnad, sen på min dagliga verksamhet så utför vi riktiga arbeten, som jag har påpekat så ofta. Jag är trött på alla fördomar och att folk ser ner på oss med daglig verksamhet! 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Freddie K skrev 2024-10-23 08:40:54 följande:

Jag är inte funktionshindrad. Jag har en funktionsvariation och det är en jäkla skillnad, sen på min dagliga verksamhet så utför vi riktiga arbeten, som jag har påpekat så ofta. Jag är trött på alla fördomar och att folk ser ner på oss med daglig verksamhet! 

Funktionsvariation är det nya ordet för funktionshindrad. Jag tycker också att det är ett bättre ord och försöker använda det! 

Känn dig stolt över att du jobbar! Folk får tro vad de vill!
  • Freddie K
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 08:59:09 följande:
    Funktionsvariation är det nya ordet för funktionshindrad. Jag tycker också att det är ett bättre ord och försöker använda det! 

Känn dig stolt över att du jobbar! Folk får tro vad de vill!
    Jag vet, men funktionshindrad klingar inte bra. Det låter som att man är hindrad till att göra saker, när vi i själva verket klarar av mer än vad folk tror. 

Tack! Ja, folk får tro vad de vill. Synd bara att de ska ha en massa fördomar. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Freddie K skrev 2024-10-23 09:06:31 följande:
    Jag vet, men funktionshindrad klingar inte bra. Det låter som att man är hindrad till att göra saker, när vi i själva verket klarar av mer än vad folk tror. 

Tack! Ja, folk får tro vad de vill. Synd bara att de ska ha en massa fördomar. 
    Jag håller med dig!
  • Anonym (Ana)
    Lenobia skrev 2024-10-21 21:53:29 följande:
    Varför skulle personen hitta på?
    Jag har sjukersättning, och mår också jättebra.
    Jo, fast det är en jäkla skillnad på att äntligen må bra för att man fått en lösning som gör att man kan leva ett någorlunda fungerande liv, och att må bra för att man inte behöver jobba, utan i stället kan få sovmorgon, gå i affärer och åka på semester. Men kanske var det bara Figarolandrin som uttryckte sig lite knasigt.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-23 09:58:53 följande:
    Jo, fast det är en jäkla skillnad på att äntligen må bra för att man fått en lösning som gör att man kan leva ett någorlunda fungerande liv, och att må bra för att man inte behöver jobba, utan i stället kan få sovmorgon, gå i affärer och åka på semester. Men kanske var det bara Figarolandrin som uttryckte sig lite knasigt.
    Dock har man ej direkt råd att åka på semester om man har sjukersättning. Inte köpa massa på affärer heller. 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (F) skrev 2024-10-23 10:41:09 följande:
    Dock har man ej direkt råd att åka på semester om man har sjukersättning. Inte köpa massa på affärer heller. 
    Exakt. Vilket ytterligare stärker min teori att FigaroLandrin bara hittade på.
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?