• Mia448

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Anonym (?) skrev 2024-10-20 18:53:10 följande:
    Jag har sjukersättning och känner inte igen mig alls. Men det finns ju alla möjliga sysselsättningar i olika grader. Daglig verksamhet kanske vore något för dig? Eller se om det anordnas lunch/träffar av någon förening där du bor?
    Håller med.
    Man kan ju även ha sysselsättning på en vanligt arbetsplats. Då är det som att man har ett jobb fast utan samma krav
  • Mia448

Alltså ts, det är ditt eget ansvar att se till att hålla dig stimulerad, skyll inte på sjukersättningen. Det finns tillgängligt daglig verksamhet, antingen som praktik på arbetsplats eller på en enklare verksamhet där det finns olika anpassade uppgifter att pyssla med. Står man inte ut så finns det lösningar, men man måste ta tag i det själv och ansöka.

• Mia448
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 11:14:32 följande:
    Det borde du inte ha råd med. Det finns dom som jobbar och sliter 40h i veckan som inte har råd med det. Hoppas det blir svårare och svårare att få sjukersättning och att ni tvingas ut och göra nåt som ni klarar. 

Du pratar som om det vore ett val man gör för att slippa jobba. Det är det ej. De allra flesta mår dåligt av att inte kunna försörja sig själva. Sedan finns det sådana som blir avundsjuka på de sjuka och som önskar att de ska må så dåligt som möjligt.

Och det är extremt svårt att få det idag. Var troligtvis lättare förr. 

• Mia448
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 18:06:23 följande:
    Ja, helt rätt att det är svårare. Jag var sjukskriven för nåt år sedan i några månader och försäkringskassan frågade ut mig om allt, jag fick inte vara aktiv i någon förening eller ut och resa för då kunde jag jobba enligt dom. 
    Det värsta är ju när de ska sitta säga att personer med psykisk funktionsnedsättning ska öva på sina svårigheter i 20 år på daglig verksamhet för det finns en minimal chans att de mår bättre i framtiden. Har jobbat på DV en period och många går På tillfällig ersättning i väldigt många år
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?