• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-21 08:26:14 följande:
    Att skriva något som är sant betyder inte att man vill trycka ner. 
    Att skriva något som är sant betyder inte att man vill trycka ned, nej. Att däremot skriva något som är nedlåtande - speciellt om det handlar om något för ämnet helt ovidkommande - betyder med absolut största sannolikhet att man vill trycka ned, helt oberoende av om det är sant eller inte. Enda undantaget är om man har autism eller liknande - om detta är anledningen till att "B" uttryckte sig som hen gjorde är det förstås en helt annan situation. Men om B (och ni som hållit med B) inte har någon form av diagnos så är det bara obehagligt. Och att många av oss tycker att det är ett förkastligt beteende har ingenting med lättkränkthet att göra (som du antydde i ett annat inlägg); det har att göra med normal empati och omtanke om andra människor, såväl som med vanligt hederligt hyfs. Kort sagt: att påpeka saker som är (i) sårande och förminskande, och (ii) helt irrelevanta i sammanhanget anses som ett socialt oacceptabelt beteende av alla människor med någon form av normalt hyfs - inte bara av människor somärlättkränkta. Och det gäller helt oavsett om påpekandena tekniskt sett är sanna eller inte.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 18:29:46 följande:
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
    Du har rätt. Daglig verksamhet är ingen arbetsform. MEN.. Många som har daglig verksamhet ser det som sitt arbete. Det tycker jag att man kan bjussa på. Bjussa på att dessa människor får känna stoltheten att faktiskt kunna jobba, fast man inte kan ha ett arbete på arbetsmarknaden. Det är till och med så illa, att många som har daglig verksamhet, hade kunnat jobba om man anpassat jobben och om det funnits fler jobb. När jag jobbade inom daglig verksamhet i slutet av nittiotalet eller i början av tjugohundratalet så var personerna där personer med svårare intellektuella funktionsnedsättningar. Då, på den tiden, fanns Samhall och lättare arbeten för personer med lindrigare funktionsnedsättningar. Därför, eftersom detta med daglig verksamhet har ändrats, så kan vi vara lite bjussiga. Idag är det mer vanligt att personer inom daglig verksamhet jobbar utanför lokalerna och faktiskt är på en arbetsplats, än det en gång i tiden var.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (Undring) skrev 2024-10-20 23:07:17 följande:
    Blir lite intresserad då jag har en vän som flera gånger pratat om någon han käller till som har 100 % sjukersättning.
    Personen i fråga har inga fysiska handikapp, normalbyggd och tränar väldigt mycket, vilket får min vän att fundera på varför han då inte kan ta ett enklare arbete om han orkar träna så mycket.
    Personen har mental problematik, men min vän vet inte mer om den än så.
    Jag tycker ni ska sluta diskutera varför personen har sjukersättningen. Bara för att en sak inte syns, betyder det inte att det inte finns. Du skriver att din vän säger att den bekanta har mentala problem. Ibland räcker det. Personen är kanske stabil, men kommer att braka ihop om den börjar jobba.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ana)
    FigaroLandrin skrev 2024-10-21 19:35:05 följande:

Jag har det och mår jättebra! Hur kan man må dåligt av det?! Alltid sovmorgon, kan göra vad jag vill när jag vill, åker på semester, går i affär! Livet är underbart utan ett ständigt jobb som hänger över en! 

Det är ju inget tvång precis, vill du jobba så gör det 

Fast ... om man kan jobba så varken får man eller ska få sjukersättning. Om du har fått det trots att du kan jobba är det nåt som blivit väldigt fel i processen; med tanke på hur lång processen är, och hur många och hårda kriterier man måste uppfylla, undrar jag verkligen hur det gick till. Såvida du inte är extremt duktig på att ljuga konsekvent och bete dig konsekvent missledande under hela utredningen, och det undrar jag om någon är kapabel till.
  • Anonym (Ana)
    FigaroLandrin skrev 2024-10-21 19:35:05 följande:

Jag har det och mår jättebra! Hur kan man må dåligt av det?! Alltid sovmorgon, kan göra vad jag vill när jag vill, åker på semester, går i affär! Livet är underbart utan ett ständigt jobb som hänger över en! 

Det är ju inget tvång precis, vill du jobba så gör det 

Känns ärligt talat mer som att du inte alls har sjukersättning, utan bara hittar på, i syfte att förstärka bilden av folk m sjukersättning som lata snyltare ...
  • Lenobia
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-21 19:58:27 följande:
    Känns ärligt talat mer som att du inte alls har sjukersättning, utan bara hittar på, i syfte att förstärka bilden av folk m sjukersättning som lata snyltare ...
    Varför skulle personen hitta på?
    Jag har sjukersättning, och mår också jättebra.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-21 08:24:03 följande:
    Det måste vara det jobbigaste tänker jag, att inte känna sig behövd i samhället, att inte fylla någon funktion liksom. Inga personer behöver en. Det måste vara tufft. 
    Så den enda funktion du har och de enda behov du uppfyller är genom ditt lönearbete? Det låter otroligt sorgligt, om nåt ?
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-21 22:11:28 följande:
    Så den enda funktion du har och de enda behov du uppfyller är genom ditt lönearbete? Det låter otroligt sorgligt, om nåt ?
    Jag har annat i mitt liv också. Men många som är arbetslösa mår väldigt dåligt, speciellt långtidsarbetslösa så det säger ju en del om hur viktigt det är att ha ett jobb.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-21 19:55:50 följande:
    Fast ... om man kan jobba så varken får man eller ska få sjukersättning. Om du har fått det trots att du kan jobba är det nåt som blivit väldigt fel i processen; med tanke på hur lång processen är, och hur många och hårda kriterier man måste uppfylla, undrar jag verkligen hur det gick till. Såvida du inte är extremt duktig på att ljuga konsekvent och bete dig konsekvent missledande under hela utredningen, och det undrar jag om någon är kapabel till.
    Fortfarande inget som hindrar en person med sjukersättning att söka arbete. För denne arbete och klarar det så ska denne självklart inte ha sjukersättning. 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?